SECC 2025: Åke Englund + Mats Henriksson
Åke Englund + Mats Henriksson – 4 plats 18:00:30
Sammanfattning
Antal personer i bilen: 2
Bil: Tesla Model S Plaid (2023)
Fälgar: 20″ Arachnid kopia
Däck: Michelin ePrimacy 245/40 – 20
SOC vid start: 100%
Bilens beräknade räckvidd vid start: 602 km
SOC vid målgång: 0%
Bilens beräknade räckvidd vid målgång: 0 km
Antal laddstopp: 5
Total laddtid: 1:02
Antal kWh laddade: 182
Medelförbrukning: 160.8 Wh/km
Sluttid: 18:00:30
Placering: 4
SECC:s reflektioner
Äntligen fick Åke till det och kunde deltaga för första gången. Och precis som utlovat, så lyckades han köra bilen väldigt snålt. Men lite långsammare laddning än en helt ny Model S, gjorde troligen att det inte räckte hela vägen denna gång.
Deltagarens berättelse:
SECC 2025 – Åke Englund & Mats Henriksson.
Tesla Model S Plaid 2023.
Däck: Michelin Eprimacy 245/40-20 Fälg: Khan Flow Form 9X20 (samma setup runt om)
Odometer före: 49202 km
Odometer efter: 50860 km
Start: Laddat 100%, start med 99.37 % SOC
Målgång: 0.06%
Före tävlingen:
Fälg & däck är inköpt för att ha lägsta möjliga rullmotstånd. Fälgarna försedda med aerodynamik som gör den helt släta på insidan och nästan helt släta på utsidan. Liiite får man offra för designen 🙂. Bilen är sänkt 18 mm runt om + att jag använde ett S3XY-Commander Super Low-läge under tävlingen som sänkte bilen ytterligare 10mm.
Original skylthållare borttagen och skylten monterad med dubbelhäftande tejp på främre stötfångaren. Främre stänkskydd borttagna under själva loppet. Som en liten ploj tillverkades en insats till hålet i nosen för att minska luftmotståndet, i vart fall i de andra tävlingsdeltagarnas sinne.
Nedresan: Min vän Mats hade aldrig kört elbil en enda meter men med 1597 km till starten var vi inte oroliga för det. Mats som aldrig hade kört elbil vande sig väldigt fort med One Pedal Driving och det märktes egentligen inte alls att han inte kört el.
Vi startade nedresan med låg SOC och på alla planerade laddplatser och övningsladdade samt mätte overheaden för att lämna tex E4 tills man parkerat vid laddaren och samma sak på vägen ut. Planen var under ganska lång tid innan tävlingen att absolut köra snabb väg så långt som möjligt och tex köra via Helsingborg och E4. När vädret varnade för regn så gjorde vi en omplanering ~ dagen före loppet då kombinationen längre väg och högre förbrukning vid regn i kombination med att det visade sig att Tesla nerfad min bils laddning ännu mer. Den har blivit neddragen sista året och nu hade bilen börjat sänka laddeffekten redan vid 20-23% istället för 36% som när bilen var ny. Matematiken sa helt klart att det inte lönar sig att köra en längre väg med högre förbrukning för att kanske spara 10 minuter, då vi dessutom hade behövt ladda i Norrköping vilken har en relativt hög overhead i tid till/från laddstationen.
Tävlingsdagen:
Första Etappen: Ystad – Circle K Nyköping 525 km, 161Wh/km
Vi startade i andra startgruppen och valde vägen över Kristianstad. De två andra Ultraröda Model S Long Range ( Jojje och Lennie/Neo) hakade på. Det var ganska mycket trafik och jag gjorde omkörningar av tex husbilar och traktorer med hög effekt samt lite hjulspinn, eftersom det kändes som att det gick mycket tid. Varje gång jag hade gjort det var de två följeslagarna tillbaka bakom mig inom ett par minuter utan att ens behöva köra om någon. Totalt tappade vi lite tid mot de som valde de andra vägarna, oklart exakt tidstapp. När vi närmade oss Linköping såg vi på traccar att vi närmade oss lastbilen och planerade för en fotosession när vi passerade. Plötsligt såg vi Audin köra långsammare än oss. Vi tänkte att det är i slutet på stint 1 och de kanske behövde hushålla med strömmen och började även planera för att fota den. Något gnagde ändå i huvudet, sedan kom vi på att det inte längre var 120-väg ungefär vid passage av Audin 🙂
Laddning 1: Circle K Nyköping, 19:41-19:48, 7 minuter 1.5-28% 24,22 kWh Max 248kW.
Andra etappen: Circle K Nyköping – Tesla SuC Bredden: 123 km, 147Wh/km
Relativt odramatiskt, vi hade lämnat de övriga model S bakom oss eftersom de laddade tidigare.
Det flöt ganska bra genom Stockholm, på Essingeleden såg vi en polis som mätte in oss med laser och som såg rätt snopen ut när han sänkte sin laser-gun eftersom vi åkte exakt på skyltat 🙂
I grundplanen fanns att ladda på Arlanda Circle K, eftersom det skulle dela, upp stintarna bättre. Vi hade även den som plan för att inte hamna i laddkö i Bredden, eller få sänkt effekt. Vi tog ett snabbt beslut när bara hälften av laddarna i Bredden var upptagna eftersom den laddstationen har låg overhead in/ut från laddaren men när vi kopplade in (med onödigt mycket ström) så fick vi inte riktigt full effekt trots halv-belagd station.
Laddning 2: SuC Bredden, 21:07-21:21 13 minuter 8.5-50% 37.74 kWh Max 224kW
Tredje etappen: SuC Bredden – SuC Hudiksvall, 272 km 165 Wh/km
Bilen hade haft mer rätt än ABRP på de tidigare stintarna, ABRP ville ladda liiite mer än bilen ville. Så de 50% vi laddade till innan denna sträcka var mitt mellan bilen och ABRP, vi slängde in en extra procent pga nattkylan på det. Efter en lite bit visade bilen att vi skulle anlända med -1.7%, vilket kändes lite scary i.om att det är en tävling och man absolut inte vill bli ståendes, ifall bilen skulle räkan fel. Vi var ungefär lika instresserade av att riskera att behöva krypa på slutet så för att råda bot drog vi ned farten någon enstaka km/h för att inte ha för lite ström. När bilen visade 0% igen kunde vi fortsätta med lagstadgad fart och ändå landa in med 0.13%. Totalt tidstapp någon enstaka minut gissningsvis.
Laddning 3: SuC Hudiksvall , 23:50-00:04 14 minuter 0.13%-45% 40.14 kWh Max 250kW
Fjärde etappen SuC Hudiksvall – SuC Örnsköldsvik 253 km 156 Wh/km
Denna stint började vår otur med vägarbeten. Vi stod drygt fyra minuter vid ett vägarbete med lots, när det blev grönt och började rulla såg vi Jojje rulla in alldeles lagom för att bara glida med 🙂 I övrigt inte mycket att säga.
Laddning 4: SuC Örnsköldsvik , 02:43-02:56 13 minuter 3-47% 39.26 kWh Max 256kW
Femte etappen: : SuC Örnsköldsvik – Circle K Skellefteå 45-0% 248 km 164 Wh/km
Här fortsatte vår otur med vägarbeten. Vi stod 5,5 minuter och väntade på lots i Husum, och missade såklart informationen om rödljuset på bron över Umeåälven vilket tog 4:34 i stillasittande :-/ Bilens prognos var stabil på 0% hela tiden så vi behövde inte fundera på att sänka takten.
Laddning 5: Circle K Skellefteå , 05:48-06:03 15 minuter 0-45 % 41.14 kWh Max 252kW
Laddningen hann bara precis upp i fullfart när en annan tävlingsdeltagare kom och tog delad plats i vår laddare vilket asap sänkte laddeffekten till 199kW.
Sjätte etappen: Circle K Skellefteå – Haparanda 45-0% 252 km 161 Wh/km
Inte mycket att säga, en ganska odramatisk sträcka där vi landade in på 0.06% SOC (Bilen sa -0.5% precis vid målgång men efter en liten stund mätte bilen in det till +0.06% SOC.
Totalt stod vi närmare 15 minuter och väntade på lots eller vägarbete vilket är lite surt, men bättre lycka nästa gång, då är man inte längre total novis på det. 🙂
Körsträcka: 1658km enligt ODO (1673 km enligt trips)
Laddtid: 1:02h
Total förbrukning: 160,8 Wh/km
Laddning: Summa ”köpt” energi: 202,885kWh
Laddning: Summa påfyllt enligt bilens + kWh på displayen: 182,5 kWh
Laddning: Summa påfylld användbar energi: 174.3 kWh.
Laddförluster: 14%