SECC 2024: Joacim Eriksson
Joacim Eriksson – 4 plats 18:30:54
Sammanfattning
Antal personer i bilen: 1
Bil: Tesla Modell 3 (2021)
Fälgar: 19 tum Aero
Däck: Goodyear F1 Eagle Asymetric 6
SOC vid start: 99%
Bilens beräknade räckvidd vid start: 517 km
SOC vid målgång: 0%
Bilens beräknade räckvidd vid målgång: 0 km
Antal laddstopp: 11
Total laddtid: 1:30
Antal kWh laddade: 214
Medelförbrukning: 164 Wh/km
Sluttid: 18:30:54
Placering: 4
Tävlingen
Planen var att sträckköra från Ystad till Norrköping och det såg till en början ut att gå men slutade med jag fick stanna vid SuC Gränna och fylla på lite. Stoppet tog bara 2 min och hann fylla på med 8% vilket var det som behövdes.
Ankom sedan E.ON Norrköping med 0% och redan här började strulet. Stolpen vägrade att ta mitt E.ON -kort (som jag dessutom framgångsrikt provat på samma station dagen innan). Provade därefter att starta laddningen med appen, men där saknades stationen helt på kartan. Plan C var att betala med kort då stationen hade kortläsare, men sessionen avbröts innan den ens hade startat. Gav upp och provade nästa stolpe som fungerade bättre.
Planen här var att ladda för att ta mig till Uppsala, men såg på radarbilden att det skulle behövas alldeles för mycket ström då vi skulle passera genom ett ordentligt skyfall. Beslutade mig för att sikta på Ionity Södertälje istället då det låg bättre till för att få laddning till Uppsala.
Passerade sedan regnet och insåg snart att det fanns lite extra ström kvar för att ta mig till SuC Sollentuna. Normalt väljer man bort den stationen då den nästan alltid är blockerad av taxis, men nu var det flera platser lediga så det passade bra.
Laddade vid Sollentuna men skrotade planen på Uppsala då det blev lite för nära och valde istället Gävlebro med Cirkle K (lite snabbare än SuC som finns där). Dock skulle det visa sig vara ännu ett misstag välja något annat än tesla då Cirkle K-stolpen strulade trots att även denna var förberedd. Slutade med att jag bytte stolpe och betalade med kort.
Efter Uppsala begav det sig upp mot Hudik, men här spred sig ryktet om att ett vindkraftverk blockerade vägen. Eller rättare sagt vingen till ett sådant. Jag kom ikapp den i höjd med Söderhamn och hade turen att de där stannat till för att släppa förbi kön som hade bildats.
Ankom SuC Hudiksvall och ser efter en kort stunds laddning att en vägtrafik-bil köra av motorvägen och ställer sig med sina blixtljus vid avfarten. Förstår direkt att det är vingen den väntar på och att den ska av motorvägen där vilket skulle innebära att hela trafikplatsen snart skulle bli blockerad. Tar ett snabbt beslut om att avbryta laddningen och köra vidare några km norrut till Ionity där man kan ladda utan att bli instängd.
Väl vid Ionity går laddningen extra sakta då laddkurvan inte är till någon fördel. Joel laddar vid Cirkle K alldeles intill och när han
öppna dörren. Startade om bluetooth och sedan kom jag in, men det tog 30s totalt och det var för mycket tid för att komma ikapp Joel.
Hängde ändå på honom på avstånd och tänkte ladda på SuC Härnösand, men hade ström så det räckte till Ionity docksta. Puttade i såpass med ström där att jag tog mig till SuC Örnsköldsvik.
Vid Övik stod Niklas och Joel redan, men jag lämnade bara minuten före och tog sikte på Enivy Bygdeå. Anlände dit och fyllde på snabbt för att ta mig vidare till Ionity Skellefteå.
Snabbt stopp även där och lämnade precis före Joel som hade laddat på andra sidan stan. Här kan det hänt att jag lämnade lite för tidigt då jag behövde ström för att ta mig till Ionity Töre. Av någon anledning drar bilen alltid mer ström än beräknat på just denna sträcka och denna gång var inget undantag.
Bilen sa beräknad ankomst till Töre med -4% men jag hittade en bil som visserligen körde någon km/h långsammare men det fick duga att ligga bakom. Fick ner förbrukningen och snart visade den -3%, men då avvek min slipstream buddy och då sänkte jag farten med 10km/h. Strax därpå kom Joel ikapp mig och tog följe på honom i rätt hastighet igen, men inte långt efter fick jag släppa. Scanmytesla visade tydliga tecken på att bufferten snart var slut och med 5km kvar till laddaren så blev jag tvungen att lägga mig i 70km/h. Det är första gången under 5år och drygt 20.000 mil med elbil som jag fått räckviddsångest. Om det funnits ångor att köra på så var detta tillfället.
Rullade in till Töre med -3,3% med ytterst lätt fot. Fyllde på snabbt för att ta mig sista biten in till Haparanda, men precis innan jag hann bli klar så passerade Niklas bara minuten innan. Joel hade jag redan lämnat sedan tidigare.
Rullade sedan in till Haparanda på tiden 18:31 (18:30:57 stannade min tidtagare på).
Anledningen till att det blev så många stopp berodde på att laddkurvan blev avsevärt sämre under dagen att det inte lönade sig att ladda mer än drygt 40%. Normalt brukar den hålla effekten upp till 50-55% men nånting har hänt. Dessutom har batteriet degraderats 13% efter 3 år och 11.000 mil vilket inte heller hjälpte till så mycket. Därför var det svårt att hålla samma tempo som under de två senaste tävlingarna då jag inte tog mig lika långt lika snabbt som tidigare. Att korta ner avstånden och ladda lite men snabbt hjälpte till lite men inte tillräckligt.
Riktigt grymt kört av allihopa men framförallt av Edvin, Joel och Niklas som inte bara kom in före mig utan de slog även sina egna personbästa med råge.
Lite kort statistik:
Laddstopp: 11
Totalt laddat: 208 kWh
Lägst laddnivå till laddare: -3,3%
Kortaste laddstopp: Gränna, 2 min.
Längsta laddstopp: Norrköping, 15 min.
Förbrukning hela sträckan: 164 Wh/km.
Varför förbrukning är så mycket högre än ifjol (144Wh/km) vet jag inte riktigt, men en skillnad är att jag ifjol gjorde en hjulinställning strax innan tävlingen. Det har jag inte gjort i år.