SECC 2024: Joel Bergström
Joel Bergström – 2 plats 18:21:50
Sammanfattning
Antal personer i bilen: 1
Bil: Polestar 2 DMLR (2024)
Fälgar: 19 tum
Däck: Michelin Primacy 4
SOC vid start: 100%
Bilens beräknade räckvidd vid start: 500 km
SOC vid målgång: 3%
Bilens beräknade räckvidd vid målgång: 18 km
Antal laddstopp: 5
Total laddtid: 1:15
Antal kWh laddade: 207
Medelförbrukning: 163 Wh/km
Sluttid: 18:21:50
Placering: 2
Tävlingen
Ystad–Askersund, 450km
Jag hade bestämt mig för vägen via Höör den här gången, redan innan startplatsen blev flyttad, eftersom jag hade förhoppningar om att komma rejält långt på första sträckan och den vägen är kortare än den via Kristianstad.
Jag kom fram till E4an och Markaryd med en snittförbrukning på 13,0kWh/100km och det kändes bättre än jag hoppats. Även motorvägssträckan med 120km/h gav lägre förbrukning än jag trott, en del av det då jag kunde ta rygg på andra deltagare. Först låg Sven och Robin framför mig och bl.a Per bakom. Sven körde ett par km/h under hastighetsgränsen vilket frustrerade oss lite tror jag. Till slut fick Per nog, jag och Robin hade tydligen samma taktik där ingen ville ligga och dra så Per fick tummen upp av mig när han passerade och sen tog både jag och Robin rygg på de som passerat. (Tror det var Jens som åkte om mig då också.)
Efter sträckan till Jönköping låg förbrukning fortfarande en bit under 16kWh/100km och jag kände att jag borde försöka pressa det vidare mot önskemålet Örebro. Just då kändes det möjligt och när jag ändrade GPSen dit sa den -1% vid ankomst. Fullt möjligt alltså.
Jag och Robin svängde av vid Mjölby med riktning norrut. Jag kunde ligga bakom Robin och hoppades att det skulle ge mig det jag behövde. Men tyvärr började det regna här, och det ganska rejält så det blev ordentligt blött och den där enstaka minusprocenten vid ankomst blev både -2, -3 och -4.
Det var dags att erkänna sig besegrad av vädret.
Jag hade kört sträckan ner dagen innan och då sett de nya laddarna i Askersund precis intill vägen men såg dem som ett ickeval då det stod 122kW på ChargeFinder. Nu var jag så illa tvungen att fylla på några kWh.
Jag tog dock tid på mig att få igång laddningen. Man skulle betala med kort men inget hände när jag försökte med kort på stolpen och det var bara nån qr-kod i displayen som inte gick till någonting.
Efter nån minut såg jag att det var två separata kortläsare på egna stolpar framför två av stolparna, så jag flyttade bilen snabbt (samtidigt kom Leo in på laddningsplatsen han också).
När jag sen betalade så visade det sig vara en smart lösning med två betalterminaler för alla stolpar så man valde vilken man skulle ladda på. 4-5 minuter tappade p.g.a att jag inte fattade direkt.
Men nu blev jag i allafall glatt överraskad. Laddningen gick direkt upp till 200kW och stolparna visade sig vara upp till 240kW. Det gjorde att mina planer för ett extremkort stopp ändrades och jag laddade i ca 10 minuter för att då få 40% och kunna nå Västerås.
Askersund–Västerås, 150km
Resan gick smärtfritt och jag nådde ChargeNode i Västerås med 8%. Hade kunnat skala av ett par minuter på laddningen innan.
Fick igång laddningen skapligt snabbt här, men den gick upp rätt sakta. Och här märkte jag att trots att laddarna är på max 300kW så gällde det tydligen bara de med 800v-system. För mig med 400v var det spärrat till 375A vilket gav mig ca 155-157kW maxeffekt.
Då laddkurvan blev lite plattare och den höll +150 rätt länge tror jag inte jag förlorade mer än nån minut eller två på det dock.
Här träffade jag Martin också som kom med sin Skoda för att ladda.
Hann också kissa för första gången samt köpa en kaffe inne på Max. Första stoppet blev så snabbt och all tid gick åt att fixa lite strul med livesändningen.
Laddade till 60% och siktade mot Huddik.
Västerås–Hudiksvall, 265km
Även den här resan gick fint. Uppe i Gävle kommer jag ut på E4an före alla förutom NIO-bilen. Hade t.o.m drömt det här om att Jojje inte hunnit passerat. Han stod och laddade på Gävlebro när jag körde upp på E4an från E16.
Någonstans här började jag förstå att jag nog låg rätt bra till.
Resan i övrigt gick ganska smidigt, man satt och följde NIOn och undrade när den skulle behöva ladda. Jag hamnade bakom den där vindkraftsvingen som körde i 50-60 ett litet tag men tappade nog bara kring 5 minuter på det. Låg i kön i max 10 minuter innan den släppte förbi alla och det gick ändå i ”halvfart”.
Landar i Huddik med 3% och laddade på Cirkle K istället för Ionity, det då jag har Autocharge där och den kommer igång direkt när jag kopplar in sladden. Jojje kommer till Ionity här och börjar ladda.
Efter drygt 16 minuter har jag 55% och nog för att nå nästa mål. Kommer iväg före Jojje och tror att det stressade honom en del.
Hudiksvall–Örnsköldsvik, 233km
En resa genom en norrländsk sommarnatt.
Allt flöt på fint.
Jag svänger in vid Cirkle K Örnsköldsvik kl 02:23 med 4%. Väljer även här Cirkle K för att spara några sekunder mot Tesla där jag skulle behöva använda app.
Toppar på 207kW och laddningen går fint. Försöker hitta vatten men allt är stängt, serviceskåpet vid macken är låst med hänglås.
Niklas och Jojje anländer strax efter på Tesla SuC precis intill. Jag springer över och tigger lite vatten. Skönt med snälla mottävlanden. Fick lite vatten av Niklas först och sen hade Jojje en hel flaska över.
Här ser jag att Jojje drar före mig. Svär lite över det men jag funderar ändå lite över hur långt hans laddning kan gälla. Jag laddar till 55% och drar mot Skellefteå!
Örnsköldsvik – Skellefteå, 243km
Soluppgång som nästan bränner av hornhinnan på en då den går upp rakt framför en. Lite kyligt här med ca 8-10c och lite högre förbrukning. Men nån timme efter soluppgång börjar temperaturen krypa sakta uppåt.
Jojje behövde stanna och ladda så jag passerar honom och ligger nu 2a efter Edvin i NIOn.
Kommer fram till Cirkle K Skellefteå med 1% kvar. En helt perfekt laddning innan känns det som.
Får bra fart här också, springer in och köper kaffe och en toast! Varm ”mat” känns lyx!
När jag kommer ut avbryts plötsligt laddningen vid 40%! Panik! Jojje har passerat mig och står och laddar på Tesla lite längre bort.
Jag försöker igen med laddaren, tar ur och i sladden flera gånger. Den ser ut att börja med ”authorization” men avbryter direkt. TÄNK TÄNK TÄNK!!
Kontot… det måste ha med pengar att göra. Helvete! Alla laddningar har dragit reservationsbelopp som tömt mitt konto! I panik fipplar jag i internetbanken för att föra över pengar till kontot! Fixat, testar igen, YES! Den startar laddning igen. Nästan 5 minuter åt helvete och jag känner hur chansen att ta andraplatsen plötsligt håller på att glida mig ur händerna.
Laddar till 60%, men precis när jag är klar ser jag i Glympse hur Jojje börjar röra på sig. Även Niklas har kommit förbi innan och jag ligger nu 4:a.
Skellefteå – Haparanda, 251km
Iväg från Skellefteå, med ungefär 2 minuter fram till Jojje och några till fram till Niklas. De minuterna det strulade känns plötsligt astronomiska.
Men det ska visa sig att det inte var lika stor katastrof som jag trodde.
Jag ser att Niklas svänger av till Ionity Jävre! Passerar honom och är på pallplats!
Med ca 8 mil kvar till Haparanda ser jag på Glympse att Jojje saktat ner! Har ligger en bra bit under hastighetsgränsen och jag kommer ikapp. Passerar honom och ligger plötsligt 2a! Jojje kör på sista elektronerna för att komma fram till Töre och ladda sitt sista, han hade inte fått i tillräckligt i Skellefteå som jag trodde när det strulade så för mig.
Jojje är ingen dålig förlorare, jag får en tumme upp när jag passerar.
Nu är det bara slutspurten. Bilen visar 1% kvar vid mål och inga regnmoln eller annat som kan förstöra!
Rullar in framför Stadshotellet kl 8:08! Är extremt nöjd med både bilen och min egen insats. Extremt kul i år igen och det blev nog en rätt spännande direktsändning när det blev så pass rafflande mot slutet.
Tack alla! Kul att träffa så många av er igen och kul med några nya ansikten också!