SECC 2025: Martin Bernandersson

Martin Bernandersson – 14 plats 18:45:49

Sammanfattning

Antal personer i bilen: 1
Bil: Skoda Enyaq 85x (2024)
Fälgar: Ronal R65 Silber
Däck: Bridgestone original, fram 245/45/R19, bak 255/50/R19
SOC vid start: 100%
Bilens beräknade räckvidd vid start: – km
SOC vid målgång: 6%
Bilens beräknade räckvidd vid målgång: – km
Antal laddstopp: 6
Total laddtid: 1:49
Antal kWh laddade: 246
Medelförbrukning: 187 Wh/km
Sluttid: 18:45:49
Placering: 14

SECC:s reflektioner

Martin ställde upp för andra året i rad med samma bil. Och rutinen ifrån föregående år verkar ha gjort susen. Förbättrar sig med cirka halvtimmen, och hänger bra med i mitten segmentet. Och detta med en bil som maxar laddningen på cirka 175 kW, och som dessutom är högre än många konkurrenter med liknande sluttider. Riktigt bra kört.

Deltagarens berättelse:

Före tävlingen:
Min resa ner till Ystad dagen före start var inte problemfri. Två dagar innan starten hade jag aktiverat Autocharge på Circle K vid Circle K Varberg Nord. Då gjorde jag en kort laddning där och den funkade problemfritt. Min resa mot Ystad startade i Varberg och jag åkte in på Circle K i Halmstad för att testa att Autocharge funkade som det skulle. Jag kopplade in laddaren, och laddningen startade som förväntat. Bra, tänkte jag, då går jag in och köper en korv. När jag kom ut igen så hade laddningen däremot avbrutits av okänd anledning. Jag kopplade in igen, och laddningen startade och gick upp i fart ganska snabbt för att sedan gå ner igen till 10-15 kW ganska snabbt. Jag hade inte tänkt ladda mycket ändå i Halmstad, så jag lämnade och siktade på Ionity i Helsingborg istället. Där var det fullt, så jag fick stå 15 minuter i kö, och en dansk kom och försökte tränga sig före genom att parkera på den lediga platsen för laddare nr 6, men laddaren var upptagen av en Ioniq 5 som stod i fel parkeringsruta. Så en strulig nerresa, var det ett dåligt omen?
Innan start laddade jag och några andra deltagare fullt på Circle K i Ystad, då funkade Autocharge som det skulle, så det var ju skönt det iaf. Jag fyllde även på lite extra luft i däcken, 3.5 bar runtom.

Etapp 1: Ystad-Mjölby, 374 km, 14:00-18:01, förbrukning 17,9 kWh/100 km
Jag startade i första startgruppen, och hela gruppen valde att köra vägen via Höör, vilket jag inte gjorde förra året, då jag körde via Kristianstad. Höörvägen är 16 km kortare. I Hässleholm körde jag och de flesta andra runt stan, och vi tjänade någon minut på det jämfört med de som körde igenom stan, en av dem var Per (Peugeot e-5008), vilket visade sig vara viktigt senare. Min förbrukning vid Markaryd var väldigt låg, 13,8 kWh/100 km, jämfört med 15,4 vid samma plats året innan. Det här bådade gott. Resan norrut på E4:an var smärtfri, vägbygget vid Ljungby är färdigt och inga köer vid vägarbetet vid Gyllene Uttern, vilket var skönt. Detta ledde till att första sträckan gick 5 minuter fortare än fjolåret, och dessutom snålare. Mycket lovande.

Laddning 1: Monta Mjölby, 18:01-18:15 (14 min), ank SoC: 11%, avf SoC: 50%, 31,98 kWh, 158,31 SEK
Under färden höll jag koll på statusen på antalet lediga laddare på Monta i Chargefinder och det varierade, men det var iaf oftast minst en ledig laddare. När jag kom dit var det bara en ledig laddare, och den tog jag. 20 sekunder senare rullade Per in och han såg väldigt förgrymmad ut över att jag tagit den sista laddaren (hihi!). Han kunde dock åka till Mer-laddaren en kort bit därifrån. Eftersom stolpens effekt delades så fick jag bara max 150 kW, men det höll sig konstant nästan hela laddningen. Ett snabbt toabesök och sen var jag i princip klar att åka igen.

Etapp 2: Mjölby-Hallstahammar, 197 km, 18:15-20:24, förbrukning 17,6 kWh/100 km
I Mjölby var det meningen att jag skulle mött upp med min bästa vän som jag hade sovit hos under föregående helg, men jag hade då glömt min kudde hos henne när jag åkte. Men hon hade inte koll på var jag var och hade kommit försent till Mjölby. Men, hon befann sig på RV50 bara några minuter före mig, så vi lyckades ordna att hon stannade vid en SOS-ficka, och jag gjorde ett F1-depåstopp där hon kastade in kudden genom det öppna fönstret höger bak, jag stod still i mindre än 5 sekunder. Vidare gick färden bra tills jag kom till Köping, där var vägen plötsligt tillfälligt avstängd och vi blev tvungna att svänga av. Väldigt tillfälligt, visade det sig, det drabbade mig, Per och de båda ID7:orna, men inte Robin som kom en liten stund senare…(Grrr!). Jag tappade inte mer än 3 minuter på den omvägen, så det var inte så farligt i slutändan.

Laddning 2: Circle K Hallstahammar, 20:24-20:43 (19 min), ank SoC: 4%, avf SoC: 55%, 42,58 kWh, 233,76 SEK
I Hallstahammar valde jag laddarna för lastbilar då det var de som var närmast från infarten. Per rullade in någon minut efter mig och valde personbilsladdarna. Autocharge funkade utan problem och jag maxade 177 kW. Jag drog när jag var klar, och jag trodde att Per stod kvar, för jag såg honom inte lämna, men det visade sig att han hade smitit ut bakvägen utan att jag såg honom och han låg en halvminut framför mig.

Etapp 3: Hallstahammar-Söderhamn, 231 km, 20:43-23:14, förbrukning 17,8 kWh/100 km
Strax efter Västerås så hade jag kommit ikapp Per, så det var trevligt att kunna ligga bakom honom och spara ström. Det behövdes, visade det sig, för när jag kom upp på E4:an så ökade förbrukningen mer än förväntat.

Laddning 3: Circle K Söderhamn, 23:14-23:33 (19 min), ank SoC: 1%, avf SoC: 54%, 44,38 kWh, 241,43 SEK
Rullade in med bara 1%, men jag hade fortfarande bra acceleration ut ur rondellerna precis innan laddningen, så det var bra. Autocharge levererade igen och maxade på 175 kW, helt enligt deklarerat. Efter några minuter rullade Conny in med sin Kia EV9, och vi samspråkade kort, plus att vi båda tvättade rutorna, insektsmorden var i full gång…

 

Etapp 4: Söderhamn-Höga Kusten-bron, 202 km, 23:33-01:42, förbrukning 19,7 kWh/100 km
Jag tuffade på norrut i sommarnatten. Förbrukningen ökade lite mer än väntat. Lite småseg började man känna sig, men det ändrade sig snabbt i Gnarp, då en älg hoppade upp på vägen framför mig, jag var tvungen att bromsa hårt, men jag smällde tack och lov inte med älgen. Men sen var jag vaken ordentligt igen! I övrigt inga problem på sträckan, svensk sommarnatt när den är som bäst!

Laddning 4: Eviny Höga kusten-bron, 01:42-02:01 (19 min), ank SoC: 2%, avf SoC: 51%, 41,91 kWh, 221,71 SEK
Var lite trött i huvudet så det tog någon extra minut att parkera rätt vid laddaren. Väl inkopplad så fick jag bara 152 kW som max, trots att det var 200 kW-laddare och jag var ensam på stolpen. Sånt är lite surt. Här träffade jag också på Krigis (Polestar 2), han hade varit offline från Traccar sedan 17-tiden och vi var lite oroliga för vad som kunde ha hänt, för det gick inte att komma fram till honom när man ringde heller. Det visade sig att han hade låst sig ute ur sin telefon, så inget värre problem än så.

Etapp 5: Höga Kusten-bron-Umeå, 185 km, 02:01-04:07, förbrukning 20,2 kWh/100 km
Färden gick vidare. Solen började gå upp och gav irriterande motljus ett par gånger. Strax norr om Docksta kom jag fram till det första vägarbetet med lots, jag hade tur och anslöt till längst bak i kön precis när det blev grönt åt vårt håll. I kön framför mig låg 6 eller 7 andra deltagare och vi följdes åt in mot Övik. Där svängde några av för att ladda, så vi var fyra kvar ut ur stan, De två ID7:orna, Taycan och jag, i den ordningen. Jag hade inte riktigt koll på var de andra hade laddat, och jag hoppades att jag skulle blivit av med någon av dem före Umeå. Så blev det inte, och jag var orolig för att vi alla fyra siktade på de fyra platserna på Circle K i Umeå. Vid det andra vägarbetet med lots efter Övik så stod vi still i ca 2 minuter, så vi tappade ganska lite där. Inne i Umeå så gjorde Taycan en omkörning av ID7:orna och framförvarande långtradare i ytterfilen i den andra rondellen. De andra tre hann förbi långtradaren innan rödljuset på bron, men inte jag. Döm om min förvåning när ingen av de andra stannade vid Circle K, Taycan åkte istället till OKQ8 lite längre bort, medan ID7:orna inte stannade i Umeå.

Laddning 5: Circle K Umeå, 04:07-04:25 (18 min), ank SoC: 2%, ank SoC: 51%, 41,67 kWh, 226,68 SEK
Autocharge levererade igen, maxade på 177 kW. Många andra deltagare passerade när jag stod där, men ingen annan kom in och laddade, så jag var själv hela tiden. Det var kallt i Umeå, bara 6 grader. När jag skulle åka upptäckte jag att skyddsploppen för CCS-kontakten hade ramlat av, men den låg på marken bredvid.

Etapp 6: Umeå-Jävre, 189 km, 04:25-06:29, förbrukning 19,7 kWh/100 km
Jag tyckte att jag hade laddat tillräckligt i Umeå för att ta mig till Jävre utan problem, men kvarvarande räckvidd försvann mycket snabbt, och det började gå åt andra hållet. Jag försökte stänga av min A/C, men när jag tryckte på OFF så hoppade den igång direkt igen, WTF?. Jag drog iaf ner fläkten så mycket som möjligt för att minska förbrukningen så mycket jag kunde, men jag var ändå 8 km kort i räckvidd enligt bilen. Fan också! Jag vill inte baila ut i Skellefteå! Men sen kom jag på att jag har ju kört hela resan i Normal mode, inte Eco mode. När jag slog på Eco mode så började räckvidden att stiga så smått, och när jag var i Skellefteå så hade jag positiv räckvidd igen, puh!

Laddning 6: Ionity Jävre, 06:29-06:49 (20 min), ank SoC: 2%, avf SoC: 54%, 43,49 kWh, 152,24 SEK
Team Audi stod och laddade när jag kom. Denna laddstation har strulat för många deltagare tidigare år, men jag tog den laddstolpen som jag tagit tidigare år och inte haft några problem med. Inte heller denna gång, maxade på 175 kW, helt enligt utlovat. Jag kom precis lagom till ICA-butiken öppnade och jag kunde nyttja deras toalett. Här gjorde jag misstaget och laddade alldeles för länge, men med tanke på hur bilen betedde sig efter förra laddningen så ville jag ha lite mer marginal.

Etapp 7: Jävre-Haparanda, 190 km, 06:49-08:47, förbrukning 19,3 kWh/100 km
Förra året tog denna etappen 1 timme och 58 minuter, och så även denna gång, trots att det var ganska mycket trafik utanför Luleå. Jag kom i mål precis när klockan slog om från 08:46 till 08:47. Äntligen i mål! Ankomst SoC: 6%. Hade jag inte laddat så länge i Jävre så hade jag slagit både Robin och Krigis, vars tider var mindre än 1 minut snabbare än mig. Tusan! Men jag klarade mitt mål att göra det under 19 timmar, med ganska god marginal, så jag är mycket nöjd!

Summering:
Totaltid: 18:45:49
Körsträcka: 1568 km
Total förbrukning: 18,7 kWh/100 km
Total laddtid: 1:49
Totalt laddat: 246,01 kWh
Totalkostnad: 1234,13 SEK