SECC 2024: Christer Olsson

Christer Olsson – 10 plats 19:19:09

Sammanfattning

Antal personer i bilen: 2
Bil: Tesla Modell Y Performance (2023)
FĂ€lgar: Überturbine 21 tum
DĂ€ck: Pirelli P Zero 255/35 R21 275/35 R21
SOC vid start: 98%
Bilens berÀknade rÀckvidd vid start: 456 km
SOC vid mÄlgÄng: 5%
Bilens berÀknade rÀckvidd vid mÄlgÄng: 18 km
Antal laddstopp: 6
Total laddtid: 2:07
Antal kWh laddade: 254
Medelförbrukning: 187 Wh/km
Sluttid: 19:19:09
Placering: 10

TĂ€vlingen

Min reserapport Àr inte pÄ lÄnga nÀr lika fyllig som mina medtÀvlares. Fattar varken hur de kan komma ihÄg sÄ mycket eller hur de kan ladda sÄ snabbt.

Jag körde SECC för första gÄngen i fjor och dÄ hade jag haft min Tesla MYP, som Àr min första elbil, i ganska prick tvÄ veckor. BÄde min teknik och strategi för laddning dÄ var pÄ den nivÄ man kunde vÀnta sig, dvs urusel.

Min sluttid i fjor var 20:28 och i Är hade jag tillsammans med min co-pilot, svÄgern Jörgen, satt upp tvÄ mÄl inför Ärets tÀvling. Det första mÄlet satte vi till att Ätminstone komma i mÄl pÄ under 20 timmar och det andra att försöka kapa minst en timme pÄ förra Ärets tid.

Precis som i fjor körde jag i Ă„r pĂ„ originalfĂ€lgar och originaldĂ€ck, dvs 21″ ÜberturbinefĂ€lgar med Pirelli P Zero dĂ€ck. Under Ă„ret som gĂ„tt har jag kört knappt 3.500 mil sĂ„ jag kĂ€nde mig betydligt mer varm i klĂ€derna. Tillsammans med svĂ„gern hade jag lagt upp en bra rutt och en laddningsstrategi vi bĂ„da trodde pĂ„.

Samlingen innan starten i Ystad var supertrevlig. SÄ kul att trÀffa gamla ansikten jag inte sett pÄ ett Är och vÀldigt roligt att dessutom se ett stort antal nya. Den nya SECC-flaggan vajade fint i vinden, mÄnga skratt ekade pÄ parkeringsplatsen men vid frÄgor om rutt, första laddstopp osv teg de flesta (alla?) som musslor. Det Àr ju trots allt en tÀvling.

Vi höll ett extra öga pÄ vÀderprognosen eftersom vi siktade pÄ att ha Mantorp som flrsta laddstopp och komma fram med 1% SoC. Minsta lilla regn skulle med stor sannolikhet omintetgöra den planen. 13:45 gick starten och vi rullade ut som sjunde bil. Hamnade direkt i en bilkö vid första rondellen. Nio bilar före och mycket bilar i rondellen och det tog tid innan före (ej tÀvlande) vÄgade sig ut. Pulsen steg direkt och vi kom ett bit efter.

Startplatsen var i Är flyttad för att göra det lÀttare för tÀvlingsdeltagarna att vÀlja olika vÀgar ut ur Ystad och mycket riktigt delades startfÀltet upp i tre grupper. Vi hade pÄ förhand valt samma vÀg som i fjor, ganska rakt norrut mot HÀssleholm för att sÄ smÄningom komma ut pÄ E4:an vid Markaryd.

Hastigheten hölls fint i starfÀltet och dÀrmed ocksÄ placeringarna. De olika vÀgvalen pÄverkade dock och jag tror att vÄr placering var femma nÀr vi kom ut pÄ E4:an. SjÀlvtroendet steg, turen med vÀdret höll i sig och vi rullade in för att ladda pÄ Mantorp SuC med hela 2% kvar kl 17:58. Alltför övermodiga bestÀmde vi oss för att ladda till 64% för att komma fram till Sollentuna SuC med 2%.

 

Den planen sprack ganska omgÄende nÀr det började störtregna. BÄde förbrukningen och paniken i kupén steg snabbt. HalvvÀgs till Stockholm visade mÀtaren att vi skulle komma fram till Sollentuna med -4%. Inga försök att minska förbrukningen lyckades i nÄgon större utstrÀckning sÄ vi bestÀmde oss för att panikladda pÄ Ionity i SödertÀlje i stÀller för att sÀnka hastigheten drastiskt.

Till SödetÀlje kom vi 20:10 med 9%. Vi bestÀmde oss för att hoppa över Sollentuna och i stÀllet Äka direkt mot GÀvle. VÀdret gjorde att vi laddade nÄgra procent extra till 56% och det var en himla tur. Vi kom fram till GÀvle 22:34 med 1% efter att ha fÄtt köra lite lÄngsammare en bit.

Till skillnad frÄn mina medtÀvlanden minns jag inte speciellt mycket detaljer lÀngs vÀgen eller laddstoppen. Men jag vet att vi bÄde sÄg och trÀffade fler medtÀvlande under tÀvlingen i Är Àn i fjor dÄ vi ganska omgÄende blev avhÀngda.

I GĂ€vle laddade vi pĂ„ Ionity till 60% för att komma fram till Sundsvall med 4%. Vi kom fram med 3% 01:08 och laddade för mycket till 47% sĂ„ vi kom fram till Örsköldsvik med alldeles för mycket, 8% 03:04.

Tröttheten började sÀtta in och en kopp kaffe hade suttit fint. Men. Det gÄr inte att hitta varken kaffe eller annat lÀngs med vÀgen under natten. I vÄr bil löste vi det med koffeintabletter och smÄgodis.

Örnsköldsviks SuC Ă€r en av mina favoriter dĂ€r den ligger vid foten av Paradiskullens 90-meters hoppbacke mitt i staden. Eftersom utomhustemperaturen hade sjunkit och vi var osĂ€kra bĂ„de pĂ„ vĂ€dret och höjdskillnader laddade vi lite extra, till 68% för att komma till SkellefteĂ„. Laddkurvan pĂ„ min MYP gör att jag gĂ€rna undviker att ladda för högt pĂ„ tĂ€vling. De sista 20 procenten hĂ€r tog tio av de totalt 24 minuter vi laddade i Örnsköldsvik.

FrĂ„n Örnsköldsvik körde vi mot SkellefteĂ„. Efter att ha laddat pĂ„ SuC dĂ€r i fjor visste vi att det fort blir fullt och att laddningen dĂ€rför lĂ€tt blir lĂ„ngsam. Vi styrde dĂ€rför kosan till Ionity dĂ€r vi laddade helt ensamma (tror jag). Jag har ett svagt minne av att nĂ„gon annan lĂ€mnade laddplatsen nĂ€r vi kom och möjligen att nĂ„gon annan kom nĂ€r vi körde.

Vi fick Äterigen ladda lite lÀngre Àn jag helst vill. Laddade i 26 minuter för att komma upp till 68% och ta oss direkt till Haparanda utan att behöva stödladda i Töre. Jag kan inte sÀga om detta Àr den bÀsta taktiken men vid Töre fick plötsligt syn pÄ Arrien i sin Porsche Taycan. Vi skuggade honom mot Haparanda och hade lite flyt nÀr han hamnade bakom lastbilar medan vi slapp det.

NÀr vi nÀrmade oss Haparanda var spÀnningen stor i vÄr kupé. Vilken vÀg till Stadshotellet skulle Arrien vÀlja? Oavsett vilken vÀg han valde visste vi att vi mÄste vÀlja den andra för att ens ha en teoretisk chans att komma före i och med att omkörning Àr uteslutet. Arrien valde vÀgen rakt fram, genom centrum, och vi smet snabbt Ät höger för att köra den lilla ringvÀgen. Ett lyckokast visade sig. VÄrt vÀgval var snabbare och vi hann bÄde parkera bilen och hÀlsa pÄ folk innan Arrien rullade in.

 

TILL SIST

Att köra SECC har lÀrt mig otroligt mycket om min bil. Det Àr roligt i sig, men allra roligast har varit att lÀra kÀnna alla dessa roliga, generösa och galna mÀnniskor. Jag rekommenderar alla med elbil att Ätminstone en gÄng delta i SECC. Jag vet att kommer att vara med fler gÄnger och ser redan fram emot nÀsta Är!