SECC 2025: Robin Johansson

Robin Johansson – 13 plats 18:45:10

Sammanfattning

Antal personer i bilen: 1
Bil: Tesla Model X LR (2019)
Fälgar: 19″ Tesla original Aero
Däck:
SOC vid start: 100%
Bilens beräknade räckvidd vid start: 454 km
SOC vid målgång: 0%
Bilens beräknade räckvidd vid målgång: -15 km
Antal laddstopp: 5
Total laddtid: 1:50
Antal kWh laddade: 195

Medelförbrukning: 164.5 Wh/km
Sluttid: 18:78:10
Placering: 13

SECC:s reflektioner

Här har vi en förare som är expert på att köra energisnålt. Med Teslas största modell var han redan förra året nere på 160 Wh/km. Riktigt så fina siffror fick han inte till i år, men det beror nog främst på att några motorvägsträckor nu blivit klara och farten där är 120 istället för 70. Kapade således 10 minuter på körtiden men även 1 minut på laddningstiden. Så nytt personbästa med dryga 10 minuter, och Robin förtsätter att bevisa att bilar tillverkade på andra sidan 2020, fortfarande kan hänga med. Alla andra deltagare bävar för det ögonblick Robin får sätta tänderna i en riktigt ny bil, då lär en topplacering vara självklar.  

Deltagarens berättelse:

Lite från min resa med Model X LR med långsammast högsta laddning i startfältet får man jobba lite mer för att inte komma sist…

Etapp 1 508km Ystad- Örebro 153,1 wh/km
hade bestämt mig att jag ska följa efter Per i sin Peugeot vart han än åker för han brukar ha lite smit vägar i södra Sverige :lol: men då tog han inte ens dom så det gav ingen extra besparing utom att det var helt okej draghjälp i 35 mil.
Första milen fram till Markaryd hade jag en helt otrolig förbrukning med en stor tung X

PXL_20250708_134945248.RAW-01.COVER.jpg

Hade ingen direkt plan denna gång utan det får bli som det blir.
Farten var betydligt högre iår med mindre vägbyggen efter e4 så hade ingen aning om hur förbrukningen skulle bli.
Bilen gick ner på 0% med 4km kvar cirka men gick ju bra.

PXL_20250708_172345197.RAW-01.MP.COVER.jpg

Etapp 2 Örebro- Gävle bro 237km. 158,5 wh/km

Högre farter även här när e18 är klar så tänkte iår borde det bli riktigt bra dock orolig för bilen skulle dra onödigt mycket Model x gillar inte höga farter.
Hade världens flyt med gräsklippning som jag inte ens märkte av när alla runt mig fick åka av e18 en kortis så sparade några minuter
Bilen gick ner på 0% med 7km kvar
Möte på 3 andra tävlande i Gävle sjukt vad det är jämt efter så många mil.

 

Etapp 3 Gävle-sundsvall 219km. 177 wh/km
Temperaturen sjönk rejält och bilen började dra mycket mer ström så mitt fina snitt gick åt skogen helt. Men annars rullade på väldigt bra

Etapp 4 Sundsvall-övik 149 km 170,3 wh/km
Lämnade Sundsvall bara en liten bit efter båda Model S med Åke och Jojje och tänkte synd hade varit kul att lyckas se dom under resan men hade väldigt flyt med ett väg bygge strax innan Övik och kom ikapp bägge 2 och tappade inte en ända sekund på bygget som dom fick stå i en liten stund 8-) . Jag hade sagt till Jojje att jag skulle vara före honom till Övik trots bara 30 mins försprång då sa han att då skulle han bjuda på en glass för det var omöjligt gled in 10 sekunder bakom in till Supercharger :? Så ingen glass men extremt nära :lol:

PXL_20250709_004414153.RAW-01.MP.COVER.jpg

Etapp 5 Övik- Skellefteå 252km 170,6 wh/km
Helt okej sträcka utom kom iväg bakom både Audi och en Polestar som låg på rad då svänger Audin av in till sidan och jag tänker vad hände med dom men dom **** släppte förbi oss för att få drag hjälp :shock: straxt innan Skellefteå vinka Jag förbi dom när jag kom på varför hjälper jag en Audi Jag hejar ju på teslor :lol:.
Valde Tesla supercharger trots lite sämre laddning så vägra jag ha krångel på sista stoppet

Etapp 6 Skellefteå- Haparanda 251km 172,4 wh/km

Laddade med marginal för viste att förbrukningen inte alls stämmer på Tesla på slutet. Såg långt bort en Polestar Jag ville slå och hade tur med lastbilar så kunde jag komma ikapp honom med hade egentligen “lite” problem med batteri men körde om honom i en f1 manöver i en rondell utan att åka för fort :D viste dock att han startade efter så skulle slå mig oavsett om vi kom på rad i mål men drog honom iallafall sista milen med en bil som tyckte jag behövde stanna….
1,5 mil från mål gick bilen ner på 0 % men jag satsa vad kan gå fel vägrar släppa av kom i mål med 3kwh av bufferten använd 8-)

Väldigt nöjd med min insats min bil säger 20:20 som tid på abtr och då att krossa det efter lite pyssel med bilen känns bra nytt on med 12 min enbart dock med 32k mil i bilen och väldigt mycket sämre batteri än nytt så får jag vara nöjd :D