SECC 2024: Per Bengtson
Per Bengtson – 8 plats 19:01:32
Sammanfattning
Sluttid: 19:01:32
Placering: 8
Tävlingen
Delsträcka 1: Ystad – Linköping
(407 km, 4t24m, 175 Wh/km, 99-8%)
Laddning: Allegro 8-63%, 44 kWh, 21 minuter, snitteffekt 125 kW
Kommentar: Resan till Linköping gick enligt plan. Jag provade först ladda vid Cirkle K men fick bara 75 kW pga hög belastning vid stationen. Byte av laddställe och problem att få igång Allegro laddarna fördröjde stoppet med totalt ca 15 minuter. Jag fick inte heller full effekt.
Delsträcka 2: Linköping – Cirkle K Kungens kurva
(186 km, 1t 46m, 212 Wh/km, 63-11%)
Laddning: Cirkle K 11-53%, 34 kWh 14 minuter, snitteffekt 145 kW
Kommentar: Jag hade egentligen tänkt köra hela vägen till Uppsala efter stoppet i Linköping, men ett ihärdigt regnande ökade förbrukningen kraftigt och jag fick revidera min plan för de två efterföljande etapperna. Cirkle K laddarna vid Kungens kurva ligger bra till, så det blev ändå ett lyckat stopp. Däremot laddade jag för mycket. När jag körde loppet med min EV6 GT förra året var förbrukningen skyhög på 120-vägen norr om Uppsala, så jag var nervös att det skulle bli samma sak i år och tog i lite för mycket med laddningen.
Delsträcka 3: Kungens kurva – Gävlebro
(178 km, 1t 44m, 188 Wh/km, 53-9%)
Laddning: Cirkle K 9-49%, 32 kWh, 12 minuter, snitteffekt 160 kW
Kommentar: Körningen gick bra och bilen lite snålare än vad jag räknat med. Däremot fick jag gärnsläpp vad det gäller laddningen. Sträckan Kungens kurva – Gävlebro fanns med i en av de backup planer jag gjort inför tävlingen. Jag skulle ladda till 54% men kollade på fel sträcka och kopplade ut med 49% istället. Se vidare i kommentar en för nästa delsträcka.
Delsträcka 4: Gävlebro – Gnarp
(167 km, 1t 39m, 184 Wh/km, 49-8%)
Laddning: Cirkle K 8-54%, 38 kWh, 14 minuter, snitteffekt 163 kW
Kommentar: Min plan för denna delsträcka var att köra hela vägen till Ionity i Sundsvall, men på grund av att jag kopplade ut för tidigt i Gävlebro stod det efter ett tag klart att det var högst tveksamt om jag kunde nå Sundsvall utan att sänka farten rejält. Så det fick bli till att stanna i Gnarp istället och än en gång revidera mina planer för resten av resan. Än värre, kvällens/nattens enda kaffe var planerad att köpas på Cirkle K i Sundsvall. Så jag fick klara mig utan kaffe under resan. Laddstationen i Gnarp ligger dock väldigt bra till direkt invid E4, så den kan bli aktuell igen nästa år.
Delsträcka 5: Gnarp – Örnsköldsvik
(193 km, 2t 03m, 187 Wh/km, 54-6%)
Laddning: Cirkle K 6-42%, 30 kWh, 12 minuter, snitteffekt 150 kW
Kommentar: Allt gick som planerat både med laddning och körning.
Delsträcka 6: Örnsköldsvik – Bygdeå
(152 km, 1t 32m, 195 Wh/km, 42-3%)
Laddning: Eviny 3-44%, 34 kWh, 14 minuter, snitteffekt 146 kW
Kommentar: En bra planerad sträcka där jag kom in med låg SoC utan att för den skull behöva vara nervös eller sänka farten. Däremot levererar inte Eviny-laddaren den effekt den utlovar (jag upplevde samma sak förra året). Det är två kabler på den och den ska kunna leverera upp till 360 kW. Men jag får ”bara” 180 kW även när jag är ensam vid laddaren. Laddstationen är dock utmärkt placerad direkt invid E4 och Eviny har marknadens i särklass bästa laddapp.
Delsträcka 7: Bygdeå – Jävre
(151 km, 1t 39m, 179 Wh/km, 44-8%)
Laddning: Ionity 8-51%, 35 kWh, 14 minuter, snitteffekt 150 kW
Kommentar: När jag kom fram till Jävre stod Leo redan där och laddade. Ingen av de andra laddarna gick att få igång, så jag fick vänta till Leo var klar innan jag kunde koppla in. Det tog ca 5 minuter spå ingen stor grej, förutom att mitt mål var att komma in under 19 timmar och sluttiden istället blev 19.01 på grund av strulet. Bilen gick snålare på denna sträcka än på den föregående, så stoppet i Gnarp hade också det kunnat vara något kortare.
Delsträcka 8: Jävre – Haparanda
(194 km, 1t 58m, 186 Wh/km, 51-3%)
Kommentar: Den sista sträckan blev mest transport eftersom jag hade några minuters marginal både till deltagarna precis framför och bakom mig.
Slutkommentar och intryck av bilen
Det här var femte året jag körde SECC (med fem olika bilar dessutom). Jag tror aldrig förutsättningarna har varit så goda som i år. Det var betydligt kortare sträckor med vägarbeten än tidigare år och inga andra större fördröjningar. Vindkraftsverktransporten påverkade såklart en del, men det har varit liknande situationer även andra år som fördröjt oss lika mycket eller mer. Även vädret var gynnsamt med svaga men sydliga vindar längs stora delar av sträckan. Ösregnet mellan Linköping och Stockholm var lite jobbigt men påverkade en relativt kort del av den totala sträckan. Och det regnade inte så mycket så man behövde sänka farten, som varit fallet en del andra år.
Vad det gäller i4:an så är det en väldigt trevlig och kompetent långfärdsbil. Det finns potential att förbättra mitt resultat med minst 15-20 minuter, med lite bättre flyt vid laddarna. Däremot var förbrukningen lite högre än vad jag räknat med, ca 20% högre än den Model 3 som körde samma sträcka som jag. En i4 eDrive 40 hade varit ännu mer konkurrenskraftig, eftersom den har betydligt lägre förbrukning än M50. Vad det gäller laddningen så är det ett gigantiskt nerköp jämfört med Kia EV6 som jag kört med tidigare. Jag lyckades ändå få en vettig snitteffekt på laddningen under tävlingen (ca 150 kW), men det var för att jag körde korta delsträckor. Effekten sjunker ganska snabbt så det gäller att komma in med låg SoC och ladda så lite som möjligt. Under ”vanliga” resor är dock laddningen helt adekvat. Jag överladdade vid nästan varje stopp på vägen hem då bilen var klar innan jag var redo att åka vidare. Det sämsta med bilen är dock ruttplaneraren. Den överdriver räckvidd och konsumtion å det grövsta, så det gäller att ladda 5-10% mer än vad bilen rekommenderar. Riktigt kasst faktiskt, när det är fel åt det hållet.
Till sist vill jag passa på att tacka Jens som arrangerade tävlingen och alla deltagare som gör den till en av årets höjdpunkter för mig. Ett riktigt härligt gäng! Till er som funderar på att köra för första gången nästa år: Se till att hänga kvar i Haparanda och var med på barhänget och middagen. Det är nästan mer än halva nöjet med tävlingen!