Om SECC

SECC drogs igång 2016 på initiativ av Tesla Club Sweden. Fram till 2020 var det lite olika sträckor varje år. Men det har sedan dess körts mellan Ystad och Haparanda, vilket har blivit en populär sträcka. Flera deltagare har återkommit genom åren, och nya rekord har slagits varje år vi kört just denna sträckan.

Från lokal bilorientering till Sveriges längsta biltävling

Redan 2016 kördes SECC som en enkel bilorientering på Söder i Stockholm. Nu kör vi från Ystad till Haparanda.

SECC som företeelse började redan 2016 som en bilorientering på Södermalm i Stockholm. Och då hette det Stockholm Electric Car Championship. Hela 38 elbilar deltog, vilket är rekord så här långt.

Detta följdes upp 2017 av en tävling runt mälaren. Och då bytte också tävling namn till det nuvarande.

2018 kördes så den nuvarande sträckan för första gången. Dock med start i Haparanda, och målgång i Ystad. Tävlingen ägde dessutom rum i slutet av November, så det var vinterväglag som gällde den gången. 4 olika bilar tävlade den gången. Men endast 2 av dessa kom i mål. Tibor Blomhäll ifrån Tesla Club Sweden kom först, och satte det inofficiella elbilsrekordet för sträckan till 20 timmar och 51 minuter.

2019, var det endast två bilar som tävlade mot varandra. Tibor Blomhäll ifrån Tesla Club Sweden körde en elbil, och hans duellant körde en vätgasbil. Denna gången gick resan från Stockholm ner till bilmässan i Frankfurt i Tyskland.

2020, under Corona-pandemins dystra högtid, så fick man knappt lämna Sverige, och idén om att köra Ystad-Haparanda igen passade bra in i rådande restriktioner. De tävlande behövde inte träffas mer än vid start och mål. Eftersom flera av deltagarna var ifrån Skåne, så kördes tävlingen Ystad – Haparanda tur och retur. 6 ekipage startade ifrån både Ystad respektive Haparanda. Och totalt 4 ekipage genomförde båda sträckorna. Läs mer »

2021 var upplägget detsamma, och denna gång startade 7 ekipage ifrån Ystad. 6 av dessa körde även hela vägen tillbaka ifrån Haparanda till Ystad. Läs mer »

2022 fortsatte med samma upplägg. Hela 11 ekipage tog sig ifrån Ystad till Haparanda. Och 7 av dessa fanns även med på returresan till Skåne. Läs mer »

2023 bestämdes det att tävlingen bara skulle gå ena hållet. Ystad–Haparanda blev det således. Den 17 juli körde, för sträckan, rekordmånga 14 ekipage ut från Ystad, och dryga 18 timmar senare kom vinnaren fram till Haparanda. Läs mer »

2024 gick tävlingen bara ena hållet, Ystad–Haparanda. Startplatsen flyttades till parkeringen utanför Rusta/ÖoB. Den 8 juli gav sig 16 ekipage (rekord igen!) iväg och efter 18 timmar och fem minuter (nytt rekord igen!) kom vinnaren fram till Haparanda. Läs mer »

Nu laddar vi för ett nytt år!

Chansen att sätta nya rekord och kora nya mästare öppnar upp sig när vi nu bjuder in till Swedish Electric Car Championship 2025.
Flera deltagare har deltagit flera gånger, och drömmar om både personliga rekord och totalvinst hägrar. Men framför allt brukar vi avsluta det hela med en uppskattad middag och mingel uppe i Haparanda, efter målgång och lite välbehövlig vila.
Det finns fortfarande många bilmodeller som ännu inte varit representerade. Nya laddstationer har öppnat upp längs med rutten, och nya vägar har också blivit klara. Så det finns alla möjligheter för att en ny mästare ska kunna köra sträckan på under 18 timmar.
Så om detta låter intressant, så hoppas vi att du anmäler dig till årets tävling.

Historik

Läs mer om föregående års SECC-tävlingar

SECC har under åren varit starkt förknippat med Tesla Club Sweden. På nedanstående länkar kan du läsa mer om tidigare upplagor.
Även tidningen Elbilen har rapporterat om tävlingen genom åren. Så har man tillgång till de äldre upplagorna kan man läsa mer där.