SECC 2025: Thomas Norén + Filip Forsberg
Thomas Norén + Filip Forsberg – 1 plats 17:55:19
Sammanfattning
Antal personer i bilen: 2
Bil: Porsche Taycan Turbo S CT (2025)
Fälgar: 21″ OEM
Däck: 21 tums (Fram 265/35 – Bak 305/30
SOC vid start: 100%
Bilens beräknade räckvidd vid start: 440 km
SOC vid målgång: 2%
Bilens beräknade räckvidd vid målgång: 11 km
Antal laddstopp: 4
Total laddtid: 1:08
Antal kWh laddade: 260
Medelförbrukning: 212 Wh/km
Sluttid: 17:55:19
Placering: 1
SECC:s reflektioner
När vi fick höra att årets modell av Porsche Taycan skulle ställa upp, så tänkte vi direkt att det var en vinnarkandidat. Men det var också första gången som dessa båda herrar skulle vara med, och förra året så trodde vi också mycket på Porschen som var med då, men den lyckades inte köra optimalt. Så det kan ju alltid spela in. Men det skulle visa sig att det var en favorit som höll till slut. Trodde nog att den skulle ta täten tidigare, men med lite längre laddstopp, så dröjde det innan den kom ifatt i toppen.
Vi gratulerar Thomas och Filip som nya mästare, och för att ha putsat rekordtiden.
Deltagarens berättelse:
Vi anmälde oss till tävlingen relativt sent, i slutet på juni, och efter detta tog vår planering fart. Aldrig har Trafikverkets hemsida för vägbyggen och annat hinder varit så intressant! Varenda liten detalj nagelfors och vi utvärderade olika ruttalternativ, både genom olika appar men även genom vår bils egen ruttplanerare. I slutändan, när all information till slut blev övermäktig att processa valde vi helt sonika att helt enkelt bara lita på bilens inbyggda hjärna och följa den.
Självklart tittade vi också igenom övriga deltagare och deras ekipage för att förstå deras starka sidor i jämförelse med våra, och inte helt oväntat kom vi fram till att Porschens laddkurva, inte bara toppeffekten utan även hur långt upp i laddningsnivåer den kan bibehålla effekten, var vår stora fördel, men samtidigt var förbrukningen mycket högre än konkurrenterna.
Vår strategi baserades på fem stycken laddstopp där det sista beroende på situation, antingen skulle komma i Skellefteå eller möjligen Jävre några mil närmare målet, allt beroende på hur hög förbrukning vi skulle få under morgontimmarna då det är lite kyligare ute. Klart var att inget laddstopp skulle behöva ta längre än ca 15 min.
Så var vår färd genom vårt avlånga land i gång! Vi startade i ett soligt Ystad på tisdagen och for upp mot Hörby, Markaryd och ut på E4:an, denna rutt planerades för att ta oss till Mantorp för första laddningen. Vi kunde också ha valt att åka över Malmö/Helsingborg, som möjligen kunde gett oss något snabbare åktid, men tvingat oss att ladda redan i Jönköping alternativt Gränna. Porschens ruttplanerare valde lite olika från gång till gång beroende på trafik och andra förhållanden misstänker jag. E4:an tog väl hand om oss under vår färd, efter Markaryd skulle vi egentligen aldrig lämna E4:an utan följa den genom Stockholm och efter Norrlandskusten på vår väg mot Haparanda. När allt laddats på plats enlig plan for vi vidare på vår följeslagare E4:an, huvudstaden passerades utan större åthävor, inga köer och inga överraskningar i vår närmiljö, med varierande väder som största utmaningen. I Uppsala lämnade vi kortvarigt vår bäste vän för en avstickare, då ny energi behövdes. Då förbrukningen fram till Uppsala bitvis varit mycket lägre än beräknat, samt att vi obönhörligen tappade på bilarna framför oss, började vi se på alternativa laddstrategier. Vi beslutade oss för att försöka nå Sundsvall istället för det i förväg planerade Hudiksvall. Detta innebar att vi laddade lite längre än plan i Uppsala, men redan efter ca 15 min var vi åter på väg norrut. Det var nu vi kände att racet började på riktigt, fram till andra laddstoppet var det ändå möjligt att i förväg förstå hur de olika ekipagen skulle komma att ladda, men nu efter ett par laddstopp och 70-80 mils körning började det spreta rejält i fältet. Några hade kört över Askersund, Örebro och Västerås för att slutligen komma ut på E4:an i Gävle. Väl i Gävle kom alla ut på samma spår igen, nu kunde man se hur man låg till, dock var det två olika startgrupper som vi också var tvungna att ha koll på, för att kunna räkna ut vår position.
Då Porschen fortsatte att förbruka mindre än beräknat blev stoppet i Sundsvall, som klarades av strax efter midnatt, vårt näst sista. Vi rullade in med 1% SoC och laddade till 70%. Då vi fortsatt att tappa mot toppbilarna under kvällen, kände vi att vi var tvungna att hitta på något. Vi insåg att vår ursprungliga plan skulle ta oss i mål men inte på någon framskjuten placering. Vi beslutade oss för att satsa allt på det som skulle vara vårt sista laddstopp i Umeå. Vi räknade med att våra medtävlare skulle behöva göra ytterligare minst ett eller förhoppningsvis två stopp till innan målgång, detta var tid vi skulle tjäna in på vår strategi. Väl i Umeå, som vi nådde med 7% SoC, laddade vi på OKQ8:s lastbilsladdare (400kW) hela vägen upp till 87%. Vi såg alla bilarna passera oss, vilket naturligtvis var mycket stressande, Nio:n var före oss redan i Umeå, så den tänkte vi att det inte var så mycket att göra åt. Det skulle krävas ett mindre haveri för dem, att tappa ledningen då de var mer än 15 min före oss innan vi gick in för att ladda.
Efter Umeå, åkte en efter en in för laddning, och vi bara trummade på, knep placering på placering. När vi skulle lämna Skellefteå dök en Tesla upp framför oss vid ett rödljus, som precis avslutat sin laddning. Vid rödljuset blev det ett kort race innan vi släppte, det var inte bra för oss om vi ville nå Haparanda utan att ladda mer. Vi gled istället in bakom Teslan och var i och med det tredje ekipage. Tack vare att vi kunde ta rygg på Teslan, kunde vi spara värdefull energi på vår väg mot ett soligt Haparanda. Allt eftersom solen steg ökade också temperaturen denna något kyliga sommarmorgon, vilket bidrog till att sänka vår energiförbrukning. Den absolut sista twisten kom ca 70 km före målgång när ledaren i Nio ET7:an tvingades till ett snabbt sista laddstopp. De stod fortfarande i depån i Töre när vi passerade, ledningen övertogs därmed av Teslan och oss, där någonstans började våra förhoppningar om en vinst att ta fart. Nu gällde det bara att köra lagom snabbt för att spara energi men tillräckligt fort för att inte bjuda med någon annan in till Haparanda och slutspurten.
Efter nästan 18h körning kom vi så i mål, strax för halv nio på onsdagsmorgonen. Före oss var bara Teslan (Model s long range) men eftersom den startade 35 sek före oss tog vi hem segern med 32 sekunders marginal och det på en ny rekordtid 17.55.19!
Totalt sett laddade vi ca 260 kWh på fyra laddstopp, tillsammans med de 79 kWh som förbrukades fram till första laddningen och de 3% som fanns kvar vid målgång, gav det en total förbrukning på 336 kWh.
Förbrukningen över våra körda 164,5 mil blev 20,4 kWh/100 km.
Total laddtid var 68 min, genomsnittlig laddeffekt blev därmed 229 kW, med en toppeffekt på 324 kW.
Sammantaget var detta ett mycket roligt och lyckat evenemang, dessutom mycket väl arrangerat!
Vi ser självklart fram emot nästa års äventyr och nya möjligheter att putsa tiden ytterligare.