SECC 2024: Jens Lindqvist

Jens Lindqvist – 14 plats 20:13:22

Sammanfattning

Antal personer i bilen: 1
Bil: Tesla Model S 90D (2017)
Fälgar: The New Aero 19 tum
Däck: Michelin Primacy 3, ca 3 mm (3,4 bar)
SOC vid start: 99%
Bilens beräknade räckvidd vid start: 399 km
SOC vid målgång: 6%
Bilens beräknade räckvidd vid målgång: 23 km
Antal laddstopp: 11
Total laddtid: 3:05
Antal kWh laddade: 254
Medelförbrukning: 201 Wh/km
Sluttid: 20:13:22
Placering: 14

Tävlingen

Körde för fjärde gången och med samma bil som jag hade kört varje gång. En model S 90D från 2017.

Bilen passerade 28.000 mil under loppet, och laddeffekten toppade på strax över 130 kW. En liten bit ifrån de 145 som jag sett som allra bäst tidigare under åren. Så inte helt katastrof. Mitt problem under detta lopp, var min oförklarligt höga förbrukning. Det landade till slut på 201 Wh/km för hela loppet. 2022 hade jag 178, och förra året hade 175. Så cirka 15% högre detta året. Samma fälgar och samma däck. Däcken då lite mer slitna såklart. Låg strax över lagligt vid start. Tycker också att förutsättningarna rent vädermässigt var ganska lika förra året. En del regn på någon sträcka, och mestadels medvind.

Denna höga förbrukning i kombintion med regn runt första laddstoppet ställde till det rejält tidigt i loppet. Jag stannade i Gränna istället för i Ödeshög, Ankom med 17% vilket egentligen var lite väl högt. Men enligt plan B så skulle kommande laddstopp ligga optimalt. Alla inom max 180km ifrån varandra. Men jag laddade för lite. Högre förbrukning än förväntat gjorde att jag inte skulle nå mitt tilltänkta laddstopp på Circle K Stavsjö. Det fick bli en panikladdning på SuC Norrköping. Det fanns ett antal lediga platser, men jag var tvungen att dela. Så kom inte ens upp i 60 kW. 10 plågsamma minuter senare så har jag tillräckligt för att komma till Circle K, och eftersom det fortfarande var delad effekt, körde jag vidare.

Detta extra stopp kostade minst 10 minuter extra tid. Efter detta fick jag till marginalerna lite bättre, men varje laddstopp innebar extra laddtid.

11 laddstopp landande jag på till slut. Och laddtiden blev 3h och 5 minuter. Alldeles för mycket för att kunna konkurrera med mitt egna PB.

Körmässigt tycker jag att det flöt på ganska bra. Hade ett kortare stopp och långsam kö i Stockholm, kanske 3-4 minuter extra tid där. Sedan vindkraftstransporten vid Hudiksvall som sinkade mig 5-6 minuter. Detta tillsammans med den extra ställtiden för att ladda i Norrköping, gjorde att körtiden blev kanske 15 minuter längre än den kunde varit.

Men det verkar som att min 7 år gamla bil nått sin peak.
Nästa gång blir det högst troligen ett annat fordon.

Men vi hade väldigt trevligt häng efter tävlingen, som vanligt.

 

Lite statistik:

Ystad–Gränna (Medelförbrukning 184Wh/km)
2024: 3:30

Gränna–Norrköping (Medelförbrukning 212Wh/km)
2024: 1:19 (ack. 4:49)

Norrköping–Stavsjö (Medelförbrukning 239Wh/km)
2024: 0:15 (ack. 5:04)

Stavsjö–Bredden (Medelförbrukning 199Wh/km)
2024: 1:40 (ack. 6:44)

Bredden–Gävle (Medelförbrukning 200Wh/km)
2024: 1:18 (ack. 8:02)

Gävle–Hudiksvall (Medelförbrukning 210Wh/km)
2024: 1:15 (ack. 9:17)

Hudiksvall–Härnösand (Medelförbrukning 202Wh/km)
2024: 1:27 (ack. 10:44)

Härnösand–Örnsköldsvik (Medelförbrukning 210Wh/km)
2024: 1:07 (ack. 11:51)

Tider fram till Örnsköldsvik
2022: 11:47
2023: 11:57
2024: 11:51

Örnsköldsvik–Umeå (Medelförbrukning 223Wh/km)
2022: 1:09
2023: 1:06
2024: 1:08 (ack. 12:59)

Umeå–Skellefteå (Medelförbrukning 197Wh/km)
2022: 1:45
2023: 1:42
2024: 1:39 (ack. 14:38)

Skellefteå–Töre (Medelförbrukning 203Wh/km)
2022: 1:38
2023: 1:38
2024: 1:38 (ack. 16:16)

Töre–Haparanda (Medelförbrukning 187Wh/km)
2022: 0:52
2023: 0:52
2024: 0:53 (ack. 17:09)

Total laddtid:
2022: 2:23
2023: 2:49
2024: 3:05

Total tid:
2022: 19:34
2023: 20:04
2024: 20:13