SECC 2025: Krzysztof Grzybowski

Krzysztof Grzybowski – 17 plats 19:01:10

Sammanfattning

Antal personer i bilen: 1
Bil: Volvo EX90 (2025)
Fälgar: 22″
Däck: 295/35/22 – Bak. 265/40/22 – Fram
SOC vid start: 99%
Bilens beräknade räckvidd vid start: 510 km
SOC vid målgång: 9%
Bilens beräknade räckvidd vid målgång: 39 km
Antal laddstopp: 4
Total laddtid: 1:59
Antal kWh laddade: 291.42
Medelförbrukning: 230 Wh/km
Sluttid: 19:01:10
Placering: 17

SECC:s reflektioner

Äntligen så fick vi med oss en Volvo. Väldigt trevligt att få se den prestera. Som en av de största bilarna i tävlingen, och med stora 22 tummare, så blev förbrukningen också därefter, 230 Wh/km. Det var årets högsta rapporterade medelförbrukning, bortsett ifrån Scania lastbilen. Krzysztof satsade på fyra laddstopp på cirka halvtimmen var. Så med nästan två timmar för laddning, så var han cirka en timme ifrån topp trion.

Deltagarens berättelse:

Min första SECC är avklarad. Från Ystad till Haparanda – 1618 kilometer på 19 timmar och 1 minut, ensam bakom ratten i min Volvo EX90.

Jag visste inte riktigt hur kroppen och huvudet skulle reagera på en så lång körning utan sömn, men det gick faktiskt bättre än väntat. Att bilen är tyst, stabil och bekväm gjorde stor skillnad – tröttheten höll sig borta nästan hela vägen.

Planen inför start var tydlig: köra så energieffektivt som möjligt, hålla uppe tempot och ha korta, välplanerade laddstopp. Jag höjde däcktrycket till 3,1 bar, körde i ekoläge med fläkten på lägsta nivå och AC:n av. Förbrukningen höll sig på rimliga nivåer – runt 22–23 kWh per 100 km – vilket jag är ganska nöjd med med tanke på bilens vikt och storlek.

Laddstrategin däremot blev inte riktigt som planerat. Tanken var att bara använda Tesla V3 eller Ionity för att få ut max effekt (250 kW vid 600 A), men i praktiken valde jag laddare nära E4 för att spara tid. Det blev fyra stopp:

 

 

 

Norrköping (E.ON) – första stoppet, med bara 4 % kvar. Jag trodde inte jag skulle komma så långt.

Gävle (Circle K) – här avbröts laddningen mitt i utan att jag märkte det direkt, så jag fick starta om och tappade några minuter.

Docksta (Ionity) – jag hoppades det skulle räcka till Skellefteå, men förbrukningen blev högre än väntat.

Bygdeå (Eviny) – sista stoppet innan målgång, fungerade bra men inte full laddström här heller.

Trafiken var för det mesta lugn. Det regnade lite kring Jönköping och jag fick vänta ett par minuter på lotsbil längre norrut, men inget som störde helheten. Jag hade räknat med att behöva vila – och var beredd att ta en paus om det krisade – men det behövdes faktiskt inte. Jag var fokuserad hela vägen, och kanske också lite för nyfiken på hur det skulle gå för att vilja stanna.

Jag kom i mål på plats 17 av 30, vilket jag är riktigt nöjd med. Målet var att hålla mig under 20 timmar, och det gjorde jag. Nästa gång vet jag mer – om laddplatser, om planering, om marginaler – och jag tror att jag kan kapa minst 15 minuter till. Men det viktigaste för mig var att genomföra det, lära mig, och att faktiskt ha kul längs vägen.

Det här var första gången – men definitivt inte sista