SECC 2025 – NYA REKORD
Årets upplaga av SECC blev i mångt och mycket en stor succé. Vi samlades på parkeringen vid ICA Kvantum i Ystad, där det fanns goda möjligheter att både ladda upp fordonen till max, samt även proviantera mat och dryck inför resan norröver.
Ett par veckor innan start såg det nästan ut som att vi skulle kunna dubblera deltagar antalet ifrån föregående år. Men ett antal sena avhopp gjorde att vi till slut blev 30 ekipage som skulle genomföra årets prövning. Men vi är väldigt glada för det det stora intresset ändå. Det var stor variation med fordon och modeller, vilket glädjer oss extra mycket. Och för första gången deltog även en lastbil!
På grund av det stora antalet deltagare så delade vi i år upp deltagarna i tre olika startgrupper. Lastbilen var begränsad till maxhastigheten 90 km/h, så den fick starta 13:30.
Startgruppen efter innehöll ungefär hälften av bilarna, och här startade de som förväntades ta lite längre tid på sig att komma fram. Denna gruppen släpptes iväg 14:00. Och i sista gruppen hade vi placerat alla bilar som vi ansåg ha bäst möjligheter att vinna eller att placera sig i topp. Sista startgrupp började köra 14:30.


Nytt för i år var att vi använde oss utav en ny app (Traccar) för att spåra och hålla koll på alla deltagare. Traccar gav oss möjlighet att själva utveckla och lägga till viss funktionalitet som vi tidigare saknat. Vi fick som exempel möjlighet att kunna se exakt när ett fordon passerade både startpunkten och målgången, samt ett antal waypoints längs med vägen. Så vi känner oss väldigt nöjda med utfallet av denna, efter debuten. Förhoppningsvis hinner vi få till ytterligare lite fina funktioner i denna tills nästa år.
Loppet i sig skulle visa sig bli en extremt jämn historia. NIO:n såg länge ut att ha kopplat greppet, och låg bra till för att försvara sin titel, men laddningen räckte inte hela vägen till Haparanda. När man tvingades stanna i Töre för ett sista laddstopp fick man se sig passerade av två bilar. Så efter cirka 160 mil och nästan 18 timmar, så blev det till slut en sekundstrid i toppen. Först i mål kom Joacim med sin Tesla Model S, men bara ett fåtal sekunder bakom kom Thomas och Filip i sin Porsche Taycan. Och eftersom Porschen hade startat cirka halvminuten efter Joacim, så blev det den som blev årets vinnare av SECC. Och ny rekordtid blev det också. 17:55:19. En putsning med nästan 10 minuter jämfört med tidigare rekordtid.
Det var inte bara mellan de två första som det var jämnt. Faktum är att alla i topp 5 slog fjolårets vinnar tid, och marginalen dem emellan var endast dryga 7 minuter. Men även längre ner i resultatlistan så var det många som körde i mål på väldigt fina tider.
SUV:arna imponerade, trots hög förbrukning i flera fall, och hängde med bra. Bäst av dessa placerade sig en Xpeng G9 Performance, mycket tack vare sin förmåga att ladda riktigt snabbt. Men Robin Johansson i en lite äldre Tesla Model X imponerade nog mest genom att klara hela resan med en snittförbrukning på 164,5 Wh/km.
För vår deltagande lastbil rullade det också på bra. Många av våra bilar hann ifatt den runt Jönköping eller Mantorp, men fick sedan se sig tillfälligt passerade igen då första laddstoppet stundade. Lastbilen, en Scania utan trailer, lyckades med bedriften att köra hela vägen till Uppsala innan det blev dags för att ladda för första gången. Därmed slog man nytt distansrekord för tävlingen, nästan 70 mil. Och enligt uppgifter så hade man dessutom fortfarande 8% kvar.
Tyvärr var dock inte årets upplaga helt smärtfri. Vi drabbades av tävlingens första olycka, då Patrik i sin Zeekr 7X körde in i mittvajerräcket en bit söder om Jönköping. Inga personskador som tur var, men han var tvungen att avbryta. Dessutom så fick Niklas Zetterling punktering på sin Tesla Model 3, i ett vägarbete i Örnsköldsvik, och var tvungen att vänta ett par timmar innan han kunde få nya däck och fortsätta resan.
Vill du fördjupa dig mer om vad som hände under SECC 2025?
Då har du nästan 20 timmars härligt underhållande slow-TV på länkarna nedan. Joel Bergström sände live på YouTube inför och under hela tävlingen. Han hade också kontakt med flera andra tävlande som du både kan se och höra i hans sändningar. Det finns två eftersom YouTube endast tillåter max 12 timmar i sträck.
Joel Bergström Live Stream 1 (första 12 timmarna)
Joel Bergström Live Stream 2
Instagram (taggen ##SECC_SE25)
Klicka på understrukna namn för att läsa den personens egen berättelse från tävlingen och mer detaljer om laddning osv!