SECC 2025: Jens Lindqvist

Jens Lindqvist – 11 plats 18:39:22

Sammanfattning

Antal personer i bilen: 1
Bil: Lucid Air Touring (2023)
Fälgar: The New Aero 19 tum
Däck: Michelin Primacy 3, ca 1,5 mm (3,3 bar)
SOC vid start: 99%
Bilens beräknade räckvidd vid start: 709 km
SOC vid målgång: 7%
Bilens beräknade räckvidd vid målgång: 54 km
Antal laddstopp: 5
Total laddtid: 1:47
Antal kWh laddade:
Medelförbrukning: 171,2 Wh/km
Sluttid: 18:39:22
Placering: 11

SECC:s reflektioner

Vi såg mycket fram emot att se hur en Lucid skulle kunna prestera. Den ska ju kunna köra riktigt snålt. Så det var lite av en besvikelse att den inte kunde placera sig ens inom topp 10. Förbrukningen trodde vi nog skulle understiga Model S, men det mäktade den inte riktigt med. Körde förvisso motorvägen förbi Malmö och Helsingborg, vilket drog upp förbrukningen mycket. Detta var en lite äldre Touring modell, så det hade varit interessant att se hur en nyare GT eller Dream Edition hade stått sig.

 

Deltagarens berättelse:

Efter att ha kört samma bil, en Tesla Model S 90D av 2017 års modell, alla tidigare gånger sedan 2020, så var det nu dags för något nytt och annorlunda. 

Det landade i att jag fick hyrt en Lucid Air Touring i Hamburg. Åkte ner lördagen innan och körde sedan hem den genom Danmark. Hade därför inte så mycket tid att lära mig bilen, även om det blev rätt mycket kört både söndagen och måndagen innan start.

Fulladdad visade bilen 710km räckvidd, och den är omtalat snål, så det var ett rejält steg upp jämfört med min gamla Tesla. Det verkade lovande med andra ord. Jag drömde om ett första stopp i Nyköping eller ännu senare.

När starten väl gick, så körde jag detta året över Malmö och Helsingborg. En längre väg, men snabbare. Tjänade in runt 5 minuter gentemot de som startat samtidigt, och körde över Hässleholm. Men förbrukningen på motorväg blev högre än vad jag förväntat mig.

Så första stoppet blev Mantorp, efter 44,5 mil. Hade troligen nått Linköping, men blåsan gjorde sig påmind och bilen varnade för att det var dags att ladda. Såg dessutom att det var ledigt på Circle K, så det fick bli där. Dryga 176 i förbrukning dit, inte bra.

Första försöket att få igång laddning misslyckades. Men efter ett nytt försök så körde den igång. Hann se den ticka upp i 262kw innan det var dags att rusa till toaletten.

Jag fick i alla fall tillräckligt för att sedan ta mig hela vägen till Fullerö/Uppsala, via Stockholm.

Väl där fick jag inte igång Allego laddningen via kreditkort. Kämpade en stund, men återigen var jag väldigt kissnödig och var helt enkelt tvungen att lätta på blåsan innan jag kunde återuppta försöken att få igång laddningen. Laddade desperat ner den app som skulle krävas och skapade konto och kopplade kreditkort och så vidare. När väl appen var färdig, verkade jag endast kunna aktivera laddstolpe 3 via den. Stod vid 1 och 2, så bara att kasta sig in i bilen och flytta till laddstolpe 3. Så till slut fick jag igång det. Men det tog hela nio minuter innan jag fick igång det. Inte bra att vaska så mycket tid. Fick också ett samtal precis när laddningen startat, så inte helt koll på maxeffekten, men 212kw hann jag se i alla fall.

 

Nästa stopp fick bli ett säkrare kort. Circle K i Gnarp låg ganska optimalt till. Ankomst med 1%. Ett 20 minuters stopp ger mig 56% att jobba med inför nästa etapp. Förbrukning denna etapp blev 182,5. Mycket 120-väg efter Uppsala, samt kyligt runt midnatt, och kanske lite mer kuperat är nog orsaken.

Kör återigen när jag fått 56%. Denna gång tar det mig till Nordmaling, dit jag anländer med 4%. Circle K i Nordmaling ger mig den högsta peak effekten under tävlingen på 275kw. Men trots det så tar det 22 minuter att nå 56% igen.

Det ger mig inte tillräckligt för att klara resten av trippen, så Piteå får bli sista stopp. Zpark ligger bra till, ganska nära E4an, så kör till den. Lite strul att hitta den, men får sedan igång den snabbt. Startar på 3% men högsta effekt blir bara 202kw. Stannar i 14 minuter innan sista stinten påbörjas, vilket innebär 40% enligt bilen. 

Ankommer Haparanda med 7% tillgodo. Återigen alldeles för mycket. Men svårt när man inte känner bilen så bra. Men putsar, tack och lov, mitt PB med nästan en timme. 18:39 ungefär, som för något år sedan hade gett en absolut topplacering, räcker numera inte ens till topp 10.

Generellt, så laddade jag lite över 50%, vilket troligtvis var lite för mycket eftersom laddkurvan dalade som den gjorde. Skulle nog kopplat ut lite tidigare och fått in ett extra laddstopp istället. Men hade det strulat, så hade den taktiken brustit också.

En annan sak som jag upptäckte lite väl sent var att jag ställt in en destination i navigatorn, och då valde bilen ut diverse laddstopp som den tyckte. Dessa var ju dock ofta alldeles för tidiga för att passa SECC körning. Ankomma med 15-20% eller mer är ju inte ett alternativ. Men bilen drog igång förvärmning av batteriet utifrån sina preferenser, men jag körde ju förbi bilens alternativ, varpå den uppdaterade till ett nytt laddställe, och förvärmningen fortsatte. Så bilen kan ha förvärmt i upp mot en timme, eller tre kvart i alla fall, på några av de första etapperna. Där har gått en del onödig energi till det.