SECC 2023
2023 kördes SECC endast från Ystad till Haparanda, dvs ingen tävling på returresan. Ännu en gång kunde vi locka rekordmånga ekipage till start. Hela 14 bilar tävlade.
Fördelningen på bilar såg ut så här:
Tesla Model S 90D -2017 (Jens Lindqvist)
Tesla Model S P85 -2014 (Robin Johansson)
Tesla Model S LRP – 2023 (Jesper Engström)
Tesla Model 3 LR -2021 (Joacim Eriksson)
Tesla Model 3 LR -2021 (Fredrik Ahlgren)
Tesla Model 3 LR – 2020 (Niklas Zetterling)
Tesla Model Y Perform. -2023 (Christer Olsson)
Nio ET5 – 2023 (Edvin Jacobsson)
BMW i4 – 2023 (Janne William)
Kia EV6 GT -2023 (Per Bengtsson)
Hyundai Ioniq 5 – 2022 (Henrik Österlindh)
Polestar 2 LRDM -2021 (Joel Bergström)
Polestar 2 LRSM -2021 (Anders Krigsman)
Mercedes EQE -2023 (Marcus Agehall)
Återigen fick vi se några nya bilmodeller visa upp sig. Och mest imponerande bland de nya var Marcus i en Mercedes EQE. Inte bara satte han distansrekord för tävlingen, utan han lyckades dessutom placera in sig precis strax före två stycken Tesla Model 3. Det skiljde dock endast sekunder mellan trean och femman, som alla kom in efter 19 timmar och 15 minuter.
Nio:n, som kan byta batteri, var på förhand en seriös utmanare. Men strul vid första batteribytar-stationen gjorde att den tappade dyrbar tid. Det blev en kamp mot de två Polestar 2 bilarna, och den lyckades precis komma före Anders i sin Polestar. Joel Bergström i den andra P2:an satte återigen nytt personbästa, och kom i mål strax före Nio:n.
I höjd med Jönköping ställde en trafikolycka på E4:an till stora bekymmer för våra tävlanden. Vissa stannade för att ladda och fundera ut ny taktik, medans någon valde att köra på västra sidan om Vättern. Men de som hade bäst koll, valde den gamla vägen till Gränna, och skaffade sig därmed ett litet försprång. Det var här tävlingen avgjordes för de två topp kombatanterna. Joakim valde den gamla riksvägen, medans Jesper fastnade i bilkön.
Till slut stod alltså Joakim Eriksson som vinnare igen, för andra året i rad. Och trots lite hinder längs vägen, kunde han glida i mål på den nya rekordtiden 18:11. Mycket imponerande.
Imponerade gjorde för övrigt också Janne W i sin BMW i4, som med full packning och med två vuxna och två barn, ändå höll sig nära toppen.
Vi fick också en ny rekordtid på 18:11 trots långa köer norr om Jönköping på grund av en olycka.
Resultatlistan blev så här:
- Joacim Eriksson (Jojje) – (Tesla M3 LR -21): 18:11
- Jesper Engström (Segelflygaren) – (Tesla MS Plaid -23): 18:28
- (Agehall) (Mercedes EQE): 19:15
- Niklas Zetterling (Niklas Z) – (Tesla M3 LR -20): 19:15
- Fredrik Ahlgren (Datzun) – (Tesla M3 LR -21): 19:15
- Joel (Joel80) – (Polestar 2 AWD): 19:28
- Edvin (Laddvin) – (NIO ET5): 19:30
- Anders Krigsman (Krigis72) – (Polestar 2 LR FWD): 19:30
- Janne William (JanneWilliam) – (BMW i4): 19:39
- Henrik Österlindh (HOsterlindh) – (Hyundai Ioniq 5 AWD): 19:48
- Per Bengtsson (iAkita) – (Kia EV6 – GT-Line): 19:51
- Jens Lindqvist (Generalbogge) – (Tesla MS 90D -17): 20:04
- Christer Olsson (Col) – (Tesla MYP – 23): 20:28
- Robin Johansson (Robin) – (Tesla MS P85+ -14): 20:35