SECC 2025: Joel Bergström

Joel Bergström – 6 plats 18:11:31

Sammanfattning

Antal personer i bilen: 1
Bil: Polestar 2 LRDM (2024)
Fälgar: 19″
Däck: 255/45 R 19 ePrimacy
SOC vid start: 100%
Bilens beräknade räckvidd vid start: – km
SOC vid målgång: 3%
Bilens beräknade räckvidd vid målgång: – km
Antal laddstopp: 5
Total laddtid: 1:23
Antal kWh laddade:
Medelförbrukning: 164 Wh/km
Sluttid: 18:11:31
Placering: 6

SECC:s reflektioner

Joel hade, som sig brukligt, riggat bilen full med utrustning, och live-sände hela sin resa via Youtube. Vi imponeras av hans förmåga att hålla igång både sändning och fokus på tävlingen samtidigt. Men det är väl också ett bra sätt att hålla sig aktiverad. Visade redan förra året att senaste generationen av Polestar 2 står sig väl i konkurrensen. Lyckas också putsa sitt personbästa ytterligare ett antal minuter, och kanske finns det även en sub 18 timmars tid inom räckhåll, med lite bättre flyt på vägarna.

Se repris på Joels sändingar här:
Del 1
Del 2   

Deltagarens berättelse:

Ystad – Brändåsen Cirkle K 14:32 – 19:35 100% – 0%
Kul med så många vid starten! Åke tränar på luftbroms med huvudet.

2025-07-08 14.27.18-1.jpg

Hela resan gick smärtfritt, lite regn och lite motvind men inget som gör att förbrukningen drar iväg.
Jag har siktet inställt på Brändåsen, ca 470 km. Förra året hade jag 6 eller 7% vid Askersund och tänker att jag borde klara mig lite till i år.

Kring Mjölby ger jag upp den tanken och ställer om navigatorn till Askersund igen, där den visar att jag ska ha 1% kvar vid ankomst. Men ju närmre jag kommer Askersund desto energirikare börjar procenten bli. Jag körde kring 15km på procent 10 och 9… och när jag kommer till Askersund har jag kört ca 30km på 10-5%. Så med känsla av att bilen klarar det skippar jag Askersund-laddarna med 5% kvar och kör vidare mot Brändåsen, ca 26 km till.

Med 6km kvar slår det om till 0%. Accelerationen är extremt seg, jag ligger en liten stund i kring 85km/h på 100-sträckan men sista biten är lite nedför så kan accelerera upp till 100km/h igen utan att känna någon stress.

Laddningen börjar tyvärr lite långsamt, verkar som att det inte är så bra att köra så pass lågt, tar ca 3 minuter innan jag är uppe i ca 200kW. Laddar till 41%, vilket visar sig vara lite för mycket.

2025-07 Brandasen.png

Brändåsen – Evelunds, Sala 19:49 – 21:19, 41% – 8%
Problemfri resa, skönt att vägarbetet på E18 är klart så man slipper 70-sträckan.
Laddar på Evelunds rastplats som bara har kortbetalning. Inte lika smidigt som Cirkle K där jag har Autocharge, men det krånglar i allafall inte så får igång det ganska fort. Laddar till 53% vilken bilen säger blir 1% i Hudiksvall.

Sala – Cirkle K Hudiksvall 21:36 – 00:02, 53% – 3%
Min totala laddtid är nu på 29 minuter. Med det tar jag mig alltså från Ystad – Hudiksvall. Min berälkning är att om jag kört via E4an och de extra milen samt hastigheten där hade jag tappat mer tid på en extra laddning än de ca 5 minuter mindre i körtid den vägen verkar ha. Med lite snabbare laddning är troligen den vägen snabbast. Men man behöver hinna få in kring 50km räckvidd plus inte behöva ett extra stopp som tar extra tid på de 5 minuter man vinner, och då helst på mindre än 5 minuter så man faktiskt tjänar på den längre vägen.

 

Åker förbi ett gäng bilar som står och laddar i Gävle. De flesta från startgrupp B.
Framme vid laddaren med 3% batteri, så ”fått tillbaka” 2% extra från vad bilen beräknade.
Laddar till 56% vilket tar ca 18 minuter. Bra laddning där det tack vare Autocharge kommer igång snabbt och nu hade jag inte “för lite” som på första stoppet. Snittet blir bra mycket högre när den går igång snabbt.

2025-07 Huddik.png

Cirkle K Hudiksvall – Cirkle K Örnsköldsvik 00:21 – 02:54, 56% – 5%
Jag kommer ut på vägen inte ens en minut efter att Niklas i sin Model 3 passerat och har känning på honom. Med lite 2+1-väg och lite flyt med att inte fastna bakom någon långsam kommer jag ikapp honom kring Sundsvall.

En stund efter Högakustenbron blir vi dock stående vid ett rödljus i väntan på lots! Tiden känns som att den springer iväg men ska man tro klockan är vi förbi vägbygget på ca 8 minuter. Både jag och Niklas svänger av i Örnsköldsvik för att ladda. 5% kvar för mig. Vi har också hunnits ikapp av Taycan som kör vidare norrut när vi stannar. På Cirkle K har även Per med sin Pegueot precis stannat och ska ladda. Jag hinner få igång laddningen före honom då han strular och ställt sig på fel sida stolpen. Ibland är det inte bra att byta bil så ofta tydligen. Här laddar jag till 56% med sikte på Skellefteå!

Cirkle K Örnsköldsvk – Cirkle K Skellefteå, 03:11 – 05:51, 56% – 4%
Jag och Per drar samtidigt så jag kan ta rygg på honom. Han startade i startgrupp B, så här jag jag tagit in 30 minuter på honom. Efter bara nån minut kör vi över ett väldigt gupp vid ett vägarbete. Samma gupp som tyvärr drabbar Niklas hårt några minuter senare då han får punktering där.

Vi hamnar i ännu en kö vid vägbygge med rött ljus och lots. Men vi är förbi hela bygget på 4 minuter, så ingen stor försening, annat än att med den här samt den tidigare så har mina förhoppningar om att slå 18-timmars gränsen grusats. Jag låg så pass bra i tid från förra året att jag skulle kunnat klara det innan de två vägarbetena. Men mitt personliga rekord på 18:22 är ännu inom räckhåll.
Vi råkar ut för ännu ett vägarbete med rödljus men har flyt med att det slår om till grönt strax innan vi kommer. En lite speciell händelse vid slutet av det vägarbetet då en lastil framför oss missar att hålla höger och fortsätter på fel sida vägen!

Inför Umeå får jag reda på i chatten att Jojje kört genom stan för att slippa ett vägarbete den vanliga vägen, så jag släpper Pers rygg och kör genom stan. Men då Jojje såklart tjänar flera minuter på sin väg genom stan förlorar jag 1-2 minuter då Per har flyt och inte behöver stanna alls vid vägarbetet. Frustrerande!

Jag hamnar här bakom Volvon och kan ändå ta rygg på någon fram till Bygdeå är han svänger av för att ladda.
Framme i Skellefteå med 4% och där står även Fredrik med sin ID7a och laddar.
Laddar här till 59% för att nå hela vägen i mål!

Cirkle K Skellefteå – Haparanda Stadshotell, 6:11 – 8:43, 59% – 3%
Sista sträckan nu! Ganska odramatisk för min del, jag ligger bra till för att slå min tid. Men det är intressant att följa de första bilarna som ligger ca 15 minuter före mig. Det är hård kamp om de första platserna. Jag rullar in med 3% kvar på en tid på 18:11h, 11 minuter bättre än förra året, och bara 16 minuter efter vinnaren. Vi är 7 bilar inom 30 minuter efter 1600km. Och totalt 15 bilar inom första timmen. Jag är nöjd med resan, inte många minuter extra jag själv kunnat kapa den här gången.

Sen blev det några timmars sömn innan en väldigt trevlig kväll med alla andra idioter.