SECC 2024: Martin Bernandersson
Martin Bernandersson – 9 plats 19:14:45
Sammanfattning
Bil: Skoda Enyaq 85X (2024)
Fälgar: Ronal R65 Silber
Däck: Bridgestone original, fram 245/45/R19, bak 255/50/R19
SOC vid start: 98%
Sluttid: 19:14:45
Placering: 9
Tävlingen
Etapp 1: Ystad-Mjölby, 390 km
Ankomst kl 17:51, förbrukning 18,1 kWh/100 km
Tog vägen över Kristianstad, hade ganska snart Fredrik (ID7) i hälarna på mig och i Hässleholm kom Christer och Henric, som kört via Höör och runt Hässleholm, ut på 21:an ca 500 m framför oss. Sen på LV117 visade det sig att de som hade kört igenom Hässleholm låg någon minut bakom oss. I Markaryd låg förbrukningen på 15,4 kWh/100 km, vilket bådade gott. Det flöt på bra, lite regnstänk innan Jönköping, men inte så mycket. Vi blev omkörda i Jönköping på insidan av en idiot som smet in mitt framför nosen på mig med väldigt lite avstånd, sånt gör mig arg, och det fick han veta.
Laddning 1: Monta Mjölby
Ank SoC: 6%, Avf SoC: 56%, laddtid 17:51-18:09 (18 min), 42,86 kWh, 278,62 kr
Laddning med Montakortet funkade klockrent. Peakade på ca 175 kW (vet ej exakt, jag var på toa vid peak) och enligt Montaappen var medeleffekten på 164 kW.
Etapp 2: Mjölby-Västerås, 214 km
18:09-20:32, förbrukning 18,0 kWh/100 km
Styrde rakt norrut med Joel och Robin ca 20 minuter framför. Drabbades av regnet som tilltog mer och mer efter Motala, och det höll i sig i princip ända upp till E20, sen uppehåll till Västerås. Under vägen fick jag telefonsamtal från min tilltänkta co-driver. Han hade problem med sin bil och kunde inte komma till Söderhamn som planerat. D’oh! Då blir det att köra hela vägen själv, något som inte är att rekommendera.
Laddning 2: Mälarenergi Max Västerås (Kempower)
Ank SoC: 6%, Avf SoC: 33%, laddtid 20:32-20:47 (15 min), 22,9 kWh, 114,46 kr
Joel stod och laddade när jag kom, och han berättade att han inte fick full effekt. Jag kopplade in och min laddning började på 130 kW, men gick ganska snabbt ner till 90 kW. Egentligen hade jag planerat att ladda så att jag tog mig till Söderhamn, men så här slött kan man ju inte ladda! 90 kW är halvfart vid peak, min bil peakar vid 25-30%. Därför drog jag redan när jag hade så jag klarade mig till Gävle. Tur i oturen att jag blev av med min co-driver så att jag kunde ändra min plan.
Etapp 3: Västerås-Gävle, 137 km
20:47-22:27, förbrukning 17,1 kWh/100 km
Jag och Joel lämnade i princip samtidigt (han blev stressad av att jag drog), och vi låg tillsammans hela vägen. Vi tog olika vägar genom Sala, och jag vann ca 10-12 sekunder på det, men av någon mystisk anledning var han snart tillbaka i häcken på mig… Siktade på Ionity i Gävle, och såg på Chargefinder att det var bara en laddare ledig som blev noll lediga när jag närmade mig Valbo. Men jag bailar inte ut på 150 kW-laddare, jag chansar. Kommer till Ionity, och det är fullt! Fan! Började leta upp adressen till Circle K Gävlebro istället, men just när jag hittat den så drog taxijäveln som stått och laddat i en timme. Tack! Tappade ca 2-3 minuter.
Laddning 3: Ionity Gävle
Ank SoC: 3%, Avf SoC: 58%, laddtid: 22:27-22:48 (21 min), 46,81 kWh, 163,84 kr
När jag väl fick plats så levererar Ionity. Maxar på 180 kW (deklararerat 175, så nice!), och jag planerar att ta mig till Sundsvall. Christer (Tesla MYP) och Arrien (Porsche Taycan) hinner också komma dit när jag är där. De har turen att få lediga laddare direkt.
Etapp 4: Gävle-Sundsvall, 199 km
22:48-01:00, förbrukning 18,8 kWh/100 km
Lämnade Gävle en stund före Christer och Arrien, och tuffade på norrut. Men, sen kom jag fram till den förb***ade vindkraftverksvingen! Jag kom ikapp den precis efter att de hade släppt ett gäng, så jag var nästan först i kön bakom den. Perkele! Jag var bakom ända tills de svängde av i Hudik(?), och jag tappade minst en kvart på det. Där rök min ambition att komma under 19 timmar. Innan vingen så var jag nästan ikapp Per i BMW:n, men han hade släppts förbi…Christer och Arrien låg i kön bakom mig.
Laddning 4: Ionity Sundsvall
Ank SoC: 9%, Avf SoC: 71%, laddtid 01:00-01:24 (24 min), 52,08 kWh, 182,28 kr
Kom till Ionity, Henric (Ioniq5) stod och laddade/powernappade när jag kom. Laddarna var delvis blockerade av en långtradare, så det var lite tight att komma in. Den flyttade på sig snabbt dock. Henric hade problem med att laddaren helt plötsligt slog ifrån, så han drog vidare tidigare än planerat. Jag hade inga problem, Ionity levererade igen och jag funderade på vad jag skulle ta vägen nu. Docksta och Övik är för nära tyckte jag, och eftersom det laddar på bra även upp i högre SoC (över 100 kW till 65-67%) så stannade jag lite längre här och siktade på Umeå istället. Jag blev omladdad av Arrien i Porschen, de kom in efter mig och stack före mig…tusan!
Etapp 5: Sundsvall-Umeå, 264 km
01:24-04:14, förbrukning 19,8 kWh/100 km
Själva resan ganska odramatisk, men förbrukningen ökade. Jag hade ställt in siktet på en 400 kW-laddare på Hedins i Umeå, men förbrukningen stack iväg kombinerat med att jag inte vet hur det ser ut på platsen och hur man startar laddningen etc. så tog jag det säkra före det osäkra och bailade ut på SuC istället.
Laddning 5: SuC Umeå
Ank SoC: 2%, Avf SoC: 55%, laddtid: 04:14-04:37 (23 min), 46 kWh, 227,70 kr
Tomas stod och laddade när jag kom, och de fick tydligen bara 118 kW. Jag fick iaf 140 kW, men den ska ju ge 150…Tomas drog innan jag var klar. Jävre ligger precis mitt emellan Umeå och Haparanda, så det fick bli nästa mål.
Etapp 6: Umeå-Jävre
195 km, 04:37-06:45, förbrukning 19,1 kWh/100 km
Helt odramatisk etapp, och kom fram till Jävre i mycket vackert morgonsolsken.
Laddning 6: Ionity Jävre
Ank SoC: 6%, Avf SoC: 51%, laddtid: 06:45-07:02 (17 min), 38,21 kWh, 133,74 kr
Per stod och laddade och berättade att han hade haft problem att få igång laddarna och provat flera stycken innan han fick igång sin. Jag tog samma laddare som jag och Joel laddade på förra året, och efter en långsam handskakning så hoppade den igång utan problem. Maxade på 177 kW. Per drog ganska direkt när jag kom. Hade det inte varit för vindkraftverket så hade det varit riktigt jämnt mellan oss.
Etapp 7: Jävre-Haparanda, 191 km
07:02-09:00, förbrukning 19,0 kWh/100 km
När jag lämnade Jävre så hade jag beräknad ankomsttid kl 09:13, vilket hade varit lite roligt då jag i så fall hade prickat vår tid i Polestaren förra året (19:28). Men den beräknade tiden minskade hela vägen in mot Haparanda. Innan jag svängde av så var jag beräknad till kl 09:04, men det visade sig att min GPS trodde att första infarten till Haparanda var avspärrad och därför ville att jag skulle kört ända till rondellerna, men så var det inte. Så fort jag svängde av minskade ankomsttiden til 09:02, men det visade sig att jag kunde kapa ytterligare 2 minuter inne i Haparanda, och anlände prick kl 09:00.
Ank SoC: 4%