Med ett par veckor tillgodo, så blev äntligen vägen förbi Ljungby klar. Ända sedan vi återinlivade sträckan Ystad-Haparanda 2020, så har just denna delen av loppet varit en fartsänkare, på gott och ont. Förbrukningen har ju blivit lite lägre, men för totaltiden har det inte varit så positivt. Nu när det så äntligen är klart, så kan vi susa förbi även denna sträckan i 120 kmh.
Helt fritt från vägarbeten kommer det nog aldrig att bli. Där ser ut att vara några arbeten som ska utföras nattetid, lite längre upp i landet. Men vi tror ändå att det finns goda möjligheter att slå fjorårets rekordtid på dryga 18:04.
Det är ju inte bara vissa vägsträckor som blivit klara, även laddinfrastrukturen har ju byggts ut. T.ex så har Tesla uppdaterat många av sina laddstationer till senare version, där man inte längre riskerar att blocka laddstolpar för andra. Även andra laddstationer har tillkommit, så utbudet är bättre än någonsin. Och behovet av att planera sin resa utifrån laddperspektiv har blivit lite mindre. Och chansen att optimera sina laddstopp har därmed blivit bättre. För några år sedan fick man kanske stanna och ladda lite längre än vad som var optimalt, eftersom nästa laddstation låg lite väl långt bort.
Så vi tror definitivt att detta blir året då vi spräcker 18 timmars gränsen, och det är nog snarare en fråga om hur många som kommer att klara av den gränsen. Men vi har ju alltid vädret och lite andra oväntade saker som kan spela in, så helt säkert är det ju förstås inte. Förutsättningarna har dock aldrig varit bättre skulle vi tro.